Het IDFA brengt, in samenwerking met het Jan Vrijman Fonds en Kossakovsky Film Production, twee veelbekroonde films van de Russische documentairemaker Victor Kossakovsky uit op dvd. Helaas laat de box -de films zijn niet los verkrijgbaar - te wensen over.

De Russische cineast Victor Kossakovsky is een echte IDFA-coryfee. Dat heeft hij aan twee films te danken. Tijdens de editie van 1993 won hij met de tragikomische plattelandsdocumentaire Belovy (1993) zowel de VPRO Joris Ivens Award als de publieksprijs; nog steeds is er geen andere filmmaker die met beide prijzen naar huis mocht gaan. Vorig jaar gebeurde het bijna weer. Kossakovsky's straatsymfonie Tishe! (2002) deed het erg goed bij het publiek en werd genomineerd voor de VPRO Joris Ivens Award, maar moest het in het ene geval afleggen tegen Michael Moore's Bowling for Columbine (2002) en in het andere tegen Steve James' Stevie (2002).

Het IDFA heeft nu, in samenwerking met het Jan Vrijman Fonds en Kossakovsky's productiebedrijf, een dvd-box uitgebracht met Belovy en Tishe!. Op zich iets om dankbaar voor te zijn, aangezien de films tot nu toe niet of erg moeilijk verkrijgbaar waren, maar de verzorging van de box laat helaas te wensen over. Belovy oogt onscherp - deels ligt dat aan de stijl van de film, deels aan de transfer - en is compleet met krassen en vuil van film naar dvd overgezet. Bij Belovy had je door Kossakovsky's omfloerste zwartwitfotografie altijd al het gevoel naar een film van lang, lang geleden te kijken, en de transfer versterkt die ervaring. Tishe! ziet er beter uit, maar die film werd vanwege tijd- en geldgebrek dan ook met een digitale camera opgenomen.

Erg vervelend is dat Tishe!, in tegenstelling tot Belovy, zonder hoofdstukindeling op dvd is gezet - terwijl het met 90 minuten de langste van de twee films is. Wie even dat ene stukje met die bedelende hond of dat struikelende liefdespaar aan vrienden wil laten zien, zal op de oude vertrouwde VHS-wijze voor- en achteruit moeten spoelen.

Beide films komen zonder extra's. Ze zijn momenteel enkel aan de IDFA-kassa te koop (25 euro) en na het festival per postorder. De dvd's zijn niet los verkrijgbaar.

Beeld Belovy : 1.66:1 (letterbox); Tishe!: 1.33:1 (academy ratio)
Geluid: Stereo