Insomnia is de eerste film die Christopher Nolan (Memento) voor een grote Hollywoodstudio maakte. De jonge maker bleef echter trouw aan zijn eigen ideeën over film. Dat bleek al uit de film, en wordt nog eens bevestigd in de verschillende commentaren op de goedgevulde dvd die van de film is uitgebracht.

'Ik wilde een heel donkere film maken, waarin het altijd licht is,' vertelt regisseur Christopher Nolan (Memento) op de dvd van Insomnia. In een van de opvallendste scènes in Insomnia loopt politie-inspecteur Will Dormer (Al Pacino ) midden in de nacht door het (fictieve) dorpje Nightmute. De wegen zijn uitgestorven, maar de zon schijnt alsof het midden op de dag is. Want in Nightmute, een gehucht ergens in het noorden van Alaska, gaat in de zomer de zon zes maanden niet onder.

Een psychologische thriller waarin de personages zich niet kunnen schuilhouden in de nacht. Het was dit gegeven in de gelijknamige Noorse film uit 1997 dat Nolan aanspoorde tot een remake. Een politie-inspecteur die 's nachts niet kan slapen. Omdat het altijd licht is, omdat hij (per ongeluk?) zijn collega heeft doodgeschoten, en omdat hij regelmatig wordt gebeld door een moordenaar die een vreemd kat-en-muis-spelletje met hem speelt.

De langzame desintegratie van zijn hoofdpersonage wilde Nolan overbrengen. De kijker moest zich met Dormer gaan identificeren. Insomnia moest net als Following (Nolans debuutfilm) en Memento een subjectieve ervaring worden. Nolan zegt het allemaal in Day for Night, de verder verwaarloosbare, acht minuten durende making of-featurette op de dvd.

De Making of is slechts een van een half dozijn extra's op de goed gevulde dvd, waarin opvallend veel crewleden aan het woord komen. Zo vertellen onder anderen de cameraman, production designer, cutter en scenarioschrijfster over de film en vooral over Nolan, die door iedereen - zoals gebruikelijk op dvd's - hoog wordt geprezen.

Alle lof is deze keer nog op zijn plaats ook, want de overstap van een film met een minimaal budget als Following (£6.000), via Memento ($20 miljoen), naar een big budget-project als Insomnia ($50 miljoen) is niet eenvoudig. Zowel de film, als de commentaren in de verschillende extra's getuigen ervan dat Nolan trouw is gebleven aan zijn eigen ideeën over film en zich niet door de zogenaamd ijzeren wetten van Hollywood heeft laten leiden. En dus wachtte Nolan bijna een uur voordat hij Robin Williams, de tweede grote ster in Insomnia, in de film introduceert. Een doodzonde volgens Hollywood, waar alles draait om 'star power '.

Een van de vele extra's is een 17 minuten durend gesprek tussen Nolan en hoofdrolspeler Al Pacino. Het is een beetje koetjes en kalfjes, en Pacino heeft het in zijn anekdotes maar wat graag over Francis (Ford Coppola) en Bobby (De Niro), maar tegelijkertijd maken de twee heel invoelbaar hoe bepalend film is in hun leven, en hoezeer ze er mee bezig zijn.

Dat Nolan altijd op zoek is naar nieuwe, afwijkende manieren iets te vertellen blijkt nog maar eens uit de 142 minuten (!) durende commentaartrack (te vinden onder Bonusmateriaal en dan Toelichting). Liet hij op de dvd van Memento de film in chronologische volgorde zien, op de dvd van Insomnia vertoont hij de scènes in volgorde van opname en geeft bij elke draaidag uitgebreid commentaar ('dan ziet de kijker waar we ongeveer mee te maken hebben als we filmen').

De pas 33-jarige Nolan, het prototype van de Britse kostschooljongen, formuleert behoedzaam, soms op het saaie af, maar het commentaar is vooral voor degenen die geïnteresseerd zijn in technisch-specifieke informatie zeer de moeite waard.

Beeldformaat: 2.35:1 (anamorphic widescreen)
Geluidsformaat: Dolby Digital Surround 5.1 (Engels)
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Zweeds, Noors, Fins en Engels