filmjaar 2016

Ook in première

En passant, Live Forever, S.W.A.T.

Een conceptuele roadmovie, een documentaire over Britpop en Amerikaans machogeweld.

En passant van Mirjam Boelsums en Lony Scharenburg
Conceptuele roadmovie waarin de makers met de Rembrandt Expres langs het stroomgebied van de Rijn reizen, van Chur in de Zwitserse Alpen door Duitsland naar Amsterdam- Centraal. Zij focussen op een aantal treinreizigers en filmen en passant het uitzicht (het pretentieuze motto is van Schopenhauer: Bei gleicher Umgebung lebt doch jeder in einer anderen Welt). Met veel bespiegelingen en terloopse opmerkingen in voice-over, zoals: 'Ik heb vandaag nog geen enkele smakele jongen gezien' en 'Het leven is een kwestie van geluk'. Als er niet wordt gekakeld, klinkt Das Rheingold van Wagner.
(Jan Pieter Ekker)

Live Forever van John Dower
Fragmentarische, maar vermakelijke documentaire over de opkomst en ondergang van de Britpop, grofweg gemarkeerd door respectievelijk de zelfmoord van Nirvana-voorman Kurt Cobain en het dodelijke auto-ongeluk van Lady Di. Met veel muziek, concertregistraties en sprekende hoofden van journalisten en artiesten. Dowers documentaire spitst zich toe op de strijd tussen Oasis en Blur, maar legt ook (her en der gezochte) verbanden met mode, kunst (en film) en politiek.
(Jan Pieter Ekker)

S.W.A.T . van Clark Johnson
De ervaren televisieregisseur Johnson maakt zijn speelfilmdebuut met S.W.A.T., een actiethriller over een elite-eenheid van de politie van Los Angeles, die wordt ingezet bij kapingen en andere calamiteiten. De ervaren S.W.A.T.-commandant Hondo (Samuel L. Jackson) krijgt opdracht een nieuw, onverslaanbaar team samen te stellen, waarbij hij naast een aantal mannen (Colin Farrell, LL Cool J) zowaar ook een vrouw (Michelle Rodriguez) selecteert . Het kersverse team krijgt kans zich te bewijzen wanneer een bekende gangster een ruime beloning uitlooft voor degenen die hem helpen ontsnappen. Eindeloze achtervolgingen, schietpartijen en explosies zijn het gevolg. S.W.A.T. is een vlot uitgevoerde, degelijke genrefilm. Geen verrassingen, veel machogeweld.
(Pauline Kleijer)