Frailty (2001) is het regie-debuut van acteur Bill Paxton (Aliens, A Simple Plan) en haalde vorig jaar oktober - na enig oponthoud - de Nederlandse bioscopen. Daaruit verdween hij tamelijk geruisloos, terwijl Frailty toch een van de betere griezelfilms is van de laatste tijd.

Op de fraaie dvd-uitgave die Dutch Filmworks deze week van de film uitbrengt, heeft horror- regisseur Sam Raimi het zelfs over 'de meest verontrustende horrorfilm die ik heb gezien sinds The Shining.' Dat gaat wat ver, maar de in Texas geboren Paxton wist zich duidelijk raad met de 'southern gothic'-elementen in het script van mede-Texaan Brent Hanley.

Een vader die in een visioen van een engel krijgt te horen dat hij demonen moet verslaan. Zijn twee zoons die worden meegesleurd in de queeste en tot hun ontzetting moeten vaststellen dat de demonen er uit zien als gewone mensen. En de zoon die jaren later het verhaal vertelt aan een FBI-agent. Het zijn de ingrediënten van een film die duidelijk mikt op een ouder, minder bloeddorstig publiek dan de fans van Scream of I Know What You Did Last Summer.

Frailty moet het hebben van sfeer en spanning en het is niet verwonderlijk dat Paxton op de dvd meermalen Alfred Hitchcock aanhaalt als zijn grote inspirator en voorbeeld. Hij zegt het in de Making of- featurette (19 min.), in het door het Sundance Channel gemaakte Anatomy of a Scene (25 min.), en op de door hem zelf ingesproken commentaartrack

Ook Night of the Hunter (1955) wordt genoemd als inspiratiebron, al is dat niet door Paxton zelf, maar door scenarioschrijver Hanley. Het is begrijpelijk dat Paxton de film niet noemt, want hoe aanwijsbaar de invloed op Frailty ook is, Night of the Hunter is de enige keer dat acteur Charles Laughton zou regisseren, en Paxton wil het duidelijk niet bij één film houden.

De belangrijkste boodschap die we overhouden aan bovengenoemde extra's, die verder weinig opzienbarends bevatten, is dat het regisseren van zijn eerste film één groot feest is geweest. We zien Paxton bezig op de set met een American football in zijn handen, die hij van alle opwinding geen moment kan stilhouden; horen hem de prestaties van acteurs Matthew McConaughey en Powers Boothe (beiden ook uit Texas) in de lucht steken; en zijn getuige van de bijna heiligverklaring van cameraman Bill Butler (Jaws, Grease), die inderdaad prachtig werk heeft afgeleverd.

Op de dvd staan verder nog bijna tien minuten met weggelaten scènes en een handvol screenshots. Om onduidelijke redenen zijn de audiocommentaren van producer David Kirshner, componist Brian Tiler, editor Arnold Glassman en scenarioschrijver Brent Hanley op de Nederlandse uitgave weggelaten. Distributeurs doen dit wel vaker, en laten we maar hopen dat dit is uit financieel oogpunt of ruimtegebrek, en niet vanuit de - onjuiste! - veronderstelling dat het Nederlandse publiek niet zit te wachten op de commentaartracks van anderen dan de regisseur.

Beeldformaat: Widescreen 16:9
Geluidsformaat: Dolby Digital 5.1, Dolby Surround (Engels)
Duur: 100 minuten (hoofdfilm)