Alles wat je ooit wilde weten over Spider-Man 2... en meer. Of toch nog niet genoeg?

Hét grote nadeel van zowat elk 'making of'- programma over een film, is dat het veel meer promotiemateriaal dan goede tv- journalistiek is. Geen wonder: die making ofs zijn onderdeel van de marketingcampagne. Het is jammer dat dezelfde aanpak meestal ook gevolgd wordt bij de informatieve extra filmpjes op dvd's.

Misschien moet je er geen hoge eisen aan stellen, omdat het, zo is de suggestie van de filmmaatschappij tenminste, bonusmateriaal is dat je er zomaar gratis bij krijgt. Ja, ammehoela. Al die special 2-disc editions kosten immers toch wel meer dan de enkele dvd's, dus mag je ook wel waar voor je geld krijgen.

En je zou zeggen: met die ' meer dan 8 uur extra's!' zoals de sticker op de dvd-hoes van de 2-disc-versie van Spider-Man 2 vermeldt, krijg je inderdaad wel waar voor je geld.

Ja en nee.

Ja, omdat je veel kijkjes achter de schermen krijgt te zien, die interessant zijn bij een mega-productie als deze. De technieken die worden gebruikt, de manier van werken van de regisseur, de editor, de cameraman, de complexiteit van de mengeling van levensecht en computergegenereerd.

Nee , omdat het met een beetje extra moeite zo veel beter had gekund. Als ze bijvoorbeeld een ambitieuze jonge tv-maker hadden ingehuurd zonder overdreven veel respect voor de filmmakers, die met een eigenzinnige, nieuwsgierige blik een mooi programma had gemaakt. Iemand met visie - zoals de Spider-Man-films toch ook door mensen met visie gemaakt zijn.

Iemand met een journalistieke inslag zou meer dwarsverbanden hebben gelegd met andere films, zou hier en daar hebben doorgevraagd als het interessant werd, zou bepaalde begrippen even hebben uitgelegd - zoals CG: je moet maar net weten dat ze daarmee computer generated bedoelen; of de spydercam, waarover het minutenlang gaat zonder dat je als kijker nou precies weet wat het verschil met een andere filmcamera eigenlijk is. Als iemand het heeft over overeenkomsten met eerdere horrorfilms van regisseur Sam Raimi, zou je daar wat meer over willen weten, en beelden uit die films erbij willen zien. Dat gebeurt natuurlijk niet, want het gaat om Spider-Man 2 en Spider-Man 2 alleen.

Daarnaast wordt er in al die uren extra materiaal regelmatig telkens opnieuw hetzelfde uitgelegd, zoals het basisgegeven van dit vervolg en de beweegredenen van Spinneman, dus waarom hij liever weer een gewone jongen wil zijn in plaats van een superheld. En er wordt wat al te vaak opgemerkt hoe leuk het wel niet was om de film te maken, hoe goed Sam Raimi is, hoe fantastisch de cameraman, hoe geweldig de sfeer, hoe groots de prestatie, etc. Allemaal overbodig.

Het beste aan het extra materiaal is eigenlijk de commentaar-track, door onder anderen hoofdrolspeler Tobey Maguire, Sam Raimi en producer Avi Arad. Ook zij zitten tot vervelens toe complimenten uit te delen aan iedereen die meedeed, maar er zitten in het commentaar ook veel amusante en informatieve stukken. Zo vertellen ze bij diverse scènes over andere mogelijkheden die overwogen zijn, en de reden waarom ze toch kozen voor wat je uiteindelijk in de film ziet. Hoe Raindrops keep falling on my head min of meer per ongeluk het dragende liedje van een scène werd, en waarom Raimi blij is met die keus - namelijk, omdat het zo'n vrolijk, optimistisch liedje is dat je al weet dat die positiviteit niet al te lang kan duren.

Over de voorbereiding van cameraman Bill Pope, die afbeeldingen van Kirsten Dunst uit vorige films met haar bestudeerde, om te bepalen welke belichting haar het best doet uitkomen. Over hoe Raimi de film ziet als actiefilm, comedy, drama, blockbuster en kleine onafhankelijke film in één.

Maguire vertelt dat hij het eindresultaat pas zag bij de première. Een grappig moment is dat Raimi vraagt of er om een bepaalde zin ook gelachen werd door het publiek, waarop Maguire hem geruststelt: 'Huge laugh there.'

Aan het eind trekt Maguire nog een aardige vergelijking met The Graduate, waarvan het eind ook niet helemààl happy was: 'Er zat nog een groot vraagteken boven: wat is de toekomst van die twee mensen, is het een goede beslissing geweest van haar?' Met die gedachte in het achterhoofd is het de moeite waard nog eens naar de laatste beelden van Spider-Man 2 te kijken, naar de prachtig belichte Kirsten Dunst. De ware liefhebber kan er dan voor kiezen de hele film nóg eens te zien, maar nu met de 'Spidey Sense'-pop-ups met feitjes en trivia. En dan nóg een keer, met commentaar door het technische team. Zo ben je heel wat meer dan 8 uur zoet.

Beeldformaat: 16:9
Geluidsformaat: Dolby Digital Surround 5.1
Ondertiteling: (oa) Nederlands