Regisseur Steven Shainberg weet dat Secretary door de goegemeente zal worden onthouden als 'die film waarin James Spader een meisje slaat,' maar kan zich daar verder niet over opwinden. Het belangrijkste, zo zegt hij in een 14 minuten durend interview op de dvd van Secretary, is dat de mensen de film gaan zien. Dan zien ze vanzelf dat de ontluikende SM-relatie tussen een advocaat ( Spader) en zijn nieuwe secretaresse (Maggie Gyllenhaal) niets meer of minder is dan een klassieke love story.

Wat My Beautiful Laundrette in de jaren tachtig deed voor homo's, High Art in de jaren negentig voor lesbo's, wilde Shainberg doen voor liefhebbers van SM: ze tonen als gewone, liefdevolle koppels.

Het bleek, zelfs in het nieuwe millennium, niet eenvoudig de gemiddelde Hollywood-producent daar van te overtuigen. In het informatieve interview op de dvd vertelt de regisseur dat de reacties op het script altijd dezelfde waren: aan het eind van de film moest de secretaresse wel over haar probleem heen groeien. Shainberg legde dan uit dat hij haar voorkeur voor SM helemaal niet als probleem zag, eerder als oplossing, maar toch duurde het zes jaar voor hij voldoende geld bij elkaar kreeg om de film te maken.

Naast het interview met Shainberg, staan er op de dvd ook nog interviews met hoofdrolspelers Spader (5 minuten) en Gyllenhaal (7 minuten), en 5 minuten met de zogenaamde B-roll. Zo'n B-roll tref je wel vaker aan op dvd's. Ongemonteerde , onbecommentarieerde beelden van de opnamen. In de regel oervervelend, maar in dit geval, net als de film, op een vreemde manier prikkelend.

De dvd van Secretary is geen luxe editie. De koper moet het doen met bovenstaande extra's, terwijl op de Amerikaanse versie ook een commentaartrack met Shainberg en scenarioschrijver Erin Cressida Wilson staat. En met de film natuurlijk, die volgens Spader zowel 'good natured, thoughtful, sensual, curious and odd' is. Waarvan akte.

Beeldformaat: 16:9
Geluidsformaat: Dolby 5.1 (Engels)
Ondertiteling: (oa) Nederlands