Nirgendwo in Afrika, over een joods gezin dat eind jaren dertig naar Kenia vlucht en daar een nieuw bestaan moet zien op te bouwen, won vorig jaar een Oscar voor Beste Buitenlandse Film. De prijs garandeerde een fraaie uitgave op dubbeldvd in eigen land en de VS. Nederland pakt het wat bescheidener aan.

Steeds vaker wordt op een dvd naast Dolby Digital ook ruimte gemaakt voor DTS (digital surround sound). Soms terecht, zoals bij Tom Barmans Any Way the Wind Blows, waarin muziek zo'n belangrijke rol speelt; soms onnodig, zoals bij het Oscarwinnende drama Nirgendwo in Afrika van Caroline Link . Hier zijn de geluidseffecten, voor zover aanwezig, ook in Dolby Digital prima te beluisteren en kost het extra geluidsspoor alleen kostbare schijfruimte.

De film die vorig jaar onder meer Paula van der Oests Zus & Zo versloeg in de race om de Oscars, werd in Duitsland en de VS uitgebracht op een dubbeldvd. In Nederland pakte distributeur A-Film het bescheidener aan. Dat een film die in de bioscopen matig presteerde niet op twee, maar op één schijfje wordt uitgebracht is begrijpelijk. Dat wordt gekozen voor het onnodige DTS-spoor is jammer. Nu is er geen ruimte voor bijvoorbeeld de commentaartrack van regisseur Link, of de Making of-featurette, of de vier muziekclips, of de storyboards, of de weggelaten scènes, die allemaal wel op de dubbeldvd te vinden zijn.

Hier moeten we het doen met 14 minuten B-Roll (ongemonteerde en onbecommentarieerde beelden van de opnamen) en een handvol korte interviewtjes met cast en crew.

De interviews met de acteurs zijn pure vulling. Ze mogen wat vertellen over het filmen in Kenia ('heet'), hun regisseur ('prachtvrouw') en hun personage (al naar gelang). Dan zijn de gesprekken met regisseur Link en producer Peter Herrmann een stuk informatiever.

Link beschrijft haar film als een liefdesgeschiedenis die ver na de eerste kus begint, als de relatie in zwaar weer begint te komen, en Herrmann legt uit dat ze om op locatie te kunnen filmen in een Keniaans dorpje eerst 40 kilometer weg moesten aanleggen. Dat was de prijs die ze aan de bewoners van het afgelegen dorpje betaalden om er te mogen filmen.

Beeldformaat: 2.35:1 (anamorphic widescreen)
Geluidsformaat : Dolby Digital Surround 5.1; DTS (Duits en Engels)
Ondertiteling: Nederlands, Frans