Op het Amsterdam Fantastic Film Festival (AFFF) won Tempus Fugit vorig jaar de publieksprijs - met een hogere waardering dan Kill Bill 2. De Spaanse film schaarde zich daarmee in een illustere rij winnaars, met titels als Spirited Away, Donnie Darko, Existenz, From Dusk Till Dawn en The Silence of the Lambs. Ook op andere filmfestivals won Tempus Fugit publieks- of andere prijzen.

Een bioscooproulatie heeft Tempus Fugit daarna in Nederland niet gekregen, maar de film is nu wel op dvd verkrijgbaar. Hoe de oorspronkelijk voor televisie gemaakte film op het AFFF terecht kwam, doet regisseur Enric Folch uit de doeken op de inlay van de dvd. Filmjournalist Bart van der Put zag Tempus Fugit op het Fantasporto-festival, tipte AFFF-directeur Jan Doense, waarna Doense de film selecteerde.

Waarom het publiek vervolgens zo'n hoge waardering gaf aan Tempus Fugit, kan deels met chauvinisme te maken hebben. Eén van de personages, Terrades, is enorm Barcelona-fan. Boven zijn bed hangt een grote foto van zijn grote held: Johan Cruijff. En zijn hond heet Koeman, naar de Nederlandse verdediger die in 1992 op Wembley het winnende doelpunt maakte in de Europa Cup I-finale tegen Sampdoria.

Het verhaal van de film speelt zich af in de week voor de Champions League-finale van Barcelona tegen Real Madrid. Een voetbalfilm is Tempus Fugit overigens niet: eerder een tijdreis-film. Het gaat over een gewone man, Ramon, die op een nacht bezoek krijgt van een vanuit de toekomst gereisde man die hem vertelt dat hij de wereld moet redden. Ramon waant zich even een superman, maar uiteindelijk blijkt dat hij iets schijnbaar onbeduidends moet doen. Als hij het niet goed doet, wordt er een kettingreactie van gebeurtenissen in werking gezet die leidt tot een nieuwe wereldoorlog, die de hele planeet tot de ondergang brengt.

Verfrissend is dat deze tijdreisfilm vrijwel zonder special effects gemaakt is. Het tijdreizen gebeurt niet met een ingewikkelde machine, maar door het innemen van een pilletje, en wat er vervolgens gebeurt, wordt vooral gesuggereerd, door een slimme montage. Tijdens het schrijven van het script, schrijft Folch, zag hij de bombastische Hollywoodfilm The Time Machine, en nam zich voor dat zijn film precies het tegenovergestelde moest worden.

Tempus Fugit is dan ook aangenaam bescheiden. De nadruk ligt op de personages, op de verlegen Ramon en de door hem vanuit de verte aanbeden Angie, zijn buurman Terrades en de tijdreiziger Andros. Een film zonder slechteriken, want Folch wilde dat zijn personages gewone mensen waren, geen goede of slechte. Een lieve film, waar een romance in zit die al even bescheiden is, niet overdreven passievol, maar wel geloofwaardig.

Zoals ook de humor niet te dik aangezet is, maar de juiste , geestige toon treft. Voetbalsupporter Terrades, het uitbundigste personage, is het middelpunt van de meeste grappen. En je leeft met hem mee als hij zich van kant wil maken nadat Barcelona door Real Madrid diep vernederd is (in eigen huis , nog wel).

De moeite waard is overigens ook het veel oudere korte filmpje The Midas Touch dat als extra'tje op de dvd is gezet. Hopelijk krijgen we in Nederland nog eens wat meer te zien van Enric Folch, zoals de tv-serie Abuela de verano die hij nu aan het maken is.

Beeldformaat: 4:3 letterboxed
Geluidsformaat: Dolby Digital 2.0 (Catalaans)
Ondertiteling: Nederlands, Frans