Japanse horrorfilms veroveren Hollywood en de Nederlandse dvd-markt, maar het is niet alles goud dat er blinkt.

Regisseur Sam Raimi legt uit: 'In westerse horrorfilms zie je hoe een vrouw naar een kast loopt. De camera laat zien wat zij ziet. Dan een shot van de hand die naar de deurknop gaat. En al die tijd weet het publiek dat er iets verschrikkelijks gaat gebeuren als ze de kast opendoet. Opzwepende muziek vergroot het effect nog eens. En ja hoor, als ze de deur opendoet springt er iets engs op haar af.'

'In een Japanse horrorfilm ziet deze scène er zo uit: De vrouw loopt nog steeds naar de kast. Doet de deur ook open, maar dan niets. Stilte. Het is donker in de kast. Het duurt even voordat haar ogen aan het donker zijn gewend, maar dan ziet ze iets. Een schim. Van een lijkbleek en akelig jongetje. En dat jongetje doet niets. Dat kijkt haar alleen maar eng aan.'

Raimi, regisseur van bloederige griezelfilms als Evil Dead I en II, beschrijft een scène uit The Grudge, de Amerikaanse remake van de Japanse horrorfilm Ju-on (2000) van regisseur Takashi Shimizu. Raimi is producer van de remake en was zo onder de indruk van het origineel dat hij Shimizu vroeg ook de Amerikaanse versie te regisseren. Weliswaar met Amerikaanse acteurs in de hoofdrol, maar verder gemaakt met een Japanse crew en opgenomen in Tokio.

Japanse horrorfilms zijn momenteel erg populair in Hollywood. De trage opbouw, de nadruk op psychologische horror en de afwezigheid van veel bloed en geweld vormen blijkbaar een aantrekkelijk alternatief voor de westerse horror, waarin het halsbrekende tempo, de eindeloze achtervolgingen en de bloederige slachtpartijen tot clichés zijn geworden.

Maar liefst drie films van Hideo Nakata kregen een Amerikaanse remake (respectievelijk als The Ring, The Ring Two en Dark Water) en er zijn plannen om ook Nakata's Chaos (1999) te verfilmen, met Robert De Niro en Benicio Del Toro in de hoofdrollen.

De ongekende populariteit van de Japanse horror beperkt zich niet tot Hollywood. Ook op de Nederlandse dvd-markt blijkt het genre populair. Vorige week kwam een Special 2 Disc Edition uit van eerdergenoemde The Grudge, en deze week brengt Total Film alweer het tweede deel uit van de Japanese Horror Anthology en komt Dutch Filmworks met Tales of Terror, 33 korte horrorverhalen uit Japan (met onder meer een handvol korte films van Takashi Shimizu).

Na het zien van de 33 korte verhalen op Tales of Terror en de 12 verhalen op de Japanese Horror Anthology blijkt dat ook het Japanse griezelgenre zijn eigen clichés heeft.

Zo vindt de horror vrijwel altijd plaats in de eigen woning, is het hoofdpersonage meestal een jonge vrouw (Japanse mannen zijn immers de hele dag aan het werk), vormen de geesten van gruwelijk vermoorde mensen de grootste dreiging, en wordt de spanning veroorzaakt door het tonen van onscherpe gestalten in de achtergrond (veelal lijkbleek geschminkte kinderen met lege ogen en zwarte lippen).

In handen van meesters als Nakata en Shimizu levert dat inderdaad bloedstollende cinema op, maar in handen van mindere goden wordt het verhaal voorspelbaar en gaan het lage tempo en de nadruk op de alledaagse handelingen al snel vervelen.

The Grudge
Beeldformaat: 16:9 ( anamorphic widescreen)
Geluidsformaat: Dolby Digital 5.1 & DTS