Meteen als de opnamen van de film The Return beginnen, beseft regisseur Andrej Zvyagintsev het verschil tussen commercials maken - wat hij tot dan toe gedaan had - en een speelfilm opnemen. Hij hoort het ritselen van de film op de rol, en beseft dan dat de 35 mm kleurenfilm langzaam maar zeker verdwijnt. Terwijl bij zijn commercials elke opname slechts een paar seconden duurde en er maar een paar filmrollen nodig waren, bleef nu de camera maar draaien. 'Ik was bang dat de film op zou raken.'

Het verhaaltje , waarmee de 'making of' begint die op de dvd van The Return is toegevoegd, is eigenlijk maar simpel en onbeduidend. Maar Zvyagintsev vertelt het als een mooie , spannende anekdote. Het maakt deels duidelijk waarom The Return zo'n adembenemende film is. Ook in wezen een tamelijk simpel gegeven - een vader komt na twaalf jaar afwezigheid weer thuis en gaat met zijn twee zoons vissen, een tocht die uitdraait op een reis naar een mysterieus eiland. Verteld door Zvyagintsev, is het een verhaal dat vanaf het begin boeit, beklemt, ontroert.

Zvyagintsev is een regisseur van wie je je kunt voorstellen dat hij zijn acteurs goed kan enthousiasmeren, inspireren tot bijzondere prestaties. De ruim een uur durende 'making of' toont ook de rest van het team dat aan de film werkte, een gelukkige combinatie van mensen die elkaar volkomen begrepen en zich in dienst stelden van de film. Zoals de uitstekende cameraman Mikhail Krichman , die zijn bijdrage relativeert door te zeggen dat het op een gegeven moment, als de opnamen beginnen, vooral belangrijk is om het niet te verpesten - om niet in de weg te zitten van de acteurs.

De fraaie dvd-uitgave van The Return bevat bijna twee uur aan extra's. Naast de 'making of' is er nog een half uur aan ruw (rest-)materiaal, een impressie van de ontvangst van de film in Venetië (waar de film de Gouden Leeuw voor beste film won) en nog een kort interview met de regisseur.

Het biedt de gelegenheid om nog wat na te genieten, als bijvoorbeeld diverse medewerkers hun favoriete scènes uit de film kiezen en hun keuze uitleggen. Amusant is ook te zien hoe de jonge acteur Vladimir Garin bij verschillende takes van dezelfde scène telkens iets anders doet. Op de dvd wordt uiteraard ook stilgestaan bij zijn dood: Garin is kort na de opnamen verdronken in het meer dat in de film te zien is.

In de 'making of' zijn ook nog wat verwijderde scènes verwerkt, met commentaar van de regisseur. Veel over de inhoud van de film uitleggen doen al die extra's niet, en dat is misschien maar goed ook. Natuurlijk komt de vraag ter sprake wat er nu in het kistje zit dat de vader opgraaft. Het enige antwoord dat de kijker krijgt is dat daar de Gouden Leeuw in zat die de film won.

Zvyagintsev vindt het belangrijk dat het publiek een eigen interpretatie van de film heeft. Hij wil er daarom zelf niet te veel over zeggen, al merkt hij nog wel op dat hij blij is dat de film een prijs kreeg van een katholieke organisatie. Dat betekende voor hem dat hij met The Return op spiritueel niveau iets had aangeroerd, en daar respons op kreeg. Verder wil hij er niets over zeggen - in het besef dat te veel uitleg van zijn kant de eigen interpretatie van de kijker beperkt.

Beeldformaat: 16:9 ( anamorphic widescreen)
Geluidsformaat: Dolby Digital Surround 5.1 (Engels/ Frans)
Ondertiteling: Nederlands, Frans