Het past in de categorie Klein Toeval: op dezelfde dag verschenen afgelopen week de dvd's van twee films waarin mensen inbreken in een huis zonder iets te willen stelen. In Bin-jip is het een jongeman die in huizen van vakantievierders een beetje rondkijkt, een douche neemt, kleren wast, een balletje golf slaat en kapotte apparaten repareert. In The Edukators zijn het een paar idealistische jongens die in huizen van rijke mensen het meubilair herschikken en een politieke boodschap achterlaten, om ze een beetje schrik aan te jagen.

Wie beide dvd's op een video-avondje achter elkaar ziet, ziet twee volkomen verschillende films: een intrigerende en onvoorspelbare Koreaanse film die vooral in beelden spreekt, en een spannend Duits verhaal waarin juist heel veel gepraat wordt - over idealen en De Revolutie. The Edukators - of Die fetten Jahre sind vorbei, zoals de originele titel luidt - werd in Duitsland geprezen en bekroond met diverse prijzen. Kim Ki-Duk kreeg voor Bin-jip een aantal prijzen op onder meer het filmfestival van Venetië.

Wat de twee films verder gemeen hebben, is dat de dvd-uitgave beter had gekund. De extra's op de dvd van The Edukators bestaan uit een warrige en zo te zien incomplete making-of, een impressie van de vertoning op het filmfestival van Cannes, een aantal verwijderde scènes en een alternatief einde. Zoals vaker bij verwijderde scènes en alternatieve eindes is ook hier duidelijk dat de goede keuzes zijn gemaakt. Die stomvervelende discussie over politiek door een stel opstandige jongeren had de film flink kunnen verpesten.

Voor de echte liefhebber is overigens in Duitsland een speciale uitgave met twee discs verschenen, met onder meer 'Improvisationen und Lockerungsübungen der Schauspieler' en een audio-commentaar door regisseur Hans Weingartner.

Ook van Bin-jip is via de import zo'n twee-disc-speciale uitgave verkrijgbaar. In Nederland is alleen de 1-disc-versie uitgebracht, waarop als extra een acht minuten durende 'making of' is toegevoegd die een korte blik achter de schermen biedt. In vergelijking met de Koreaanse uitgave ontbreken hierop bijvoorbeeld het audio-commentaar dat Kim Ki-Duk insprak - wat misschien meer inzicht geeft in de soms ondoorgrondelijke film - en een aantal verwijderde scènes. Die extra' s waren welkom geweest op de Nederlandse uitgave.

De Amerikaanse uitgave op Sony Pictures Home Entertainment die in september verschijnt, is overigens evenmin ideaal: die heeft als extra alleen het audiocommentaar door Ki-Duk. Wie die dvd graag wil, moet zoeken naar 3-iron, zoals de Engelse titel luidt.

Bin-jip
Beeldformaat: 16:9
Geluidsformaat: Dolby Digital 5.1