Kort voordat de opnamen van Manderlay beginnen, zo horen we in de documentaire The Road to Manderlay, kijkt regisseur Lars von Trier met de hele cast naar foto's van Jacob Holdt over racisme in de VS. Het is ter voorbereiding op deel twee in Von Triers USA-trilogie, dat onder andere gaat over racisme. Na afloop van de presentatie voelen de blanke acteurs zich schuldig, terwijl de zwarte acteurs geïrriteerd zijn.

Helaas blijft het bij die vaststelling. Geen van de blanke of zwarte acteurs wordt gevraagd naar het waarom. Alleen Von Trier reageert. 'Film is altijd moeilijk,' zegt de meesterquerulant.

Later in de commentaartrack van Von Trier met cameraman Anthony Dod Mantle horen we nog dat veel zwarte Amerikaanse acteurs weigerden mee te spelen in de film. Op een enkeling na bestaat de gehele zwarte cast van Manderlay uit Europese acteurs. Reden voor uitleg en verdieping, zou je denken, maar Von Trier moet ineens aan de mechanische ezel denken, waar hij vervolgens vijf minuten over doorbabbelt.

Het is kenmerkend voor de commentaartrack, die soms hilarische momenten oplevert, maar waarin verder weinig lijn te ontdekken valt. De twee sprekers hebben zich duidelijk niet voorbereid. Ze zijn gaan zitten en gaan praten. Ruim twee uur later (de film duurt 133 minuten) houden ze weer op.

Het levert wel een opvallend eerlijk gesprek op - Von Trier die zegt dat de film iets langer had gemoeten, ongelukkig is met de montage, of de sets lelijk vindt ('hier hadden we een slechte dag') - maar uiteindelijk mist het gesprek kop en staart.

Von Trier valt daarmee in de zelfde kuil die hij volgens Willem Dafoe ook altijd voor zijn acteurs graaft: 'Lars haalt een geniale truc uit door ons in het begin totale vrijheid te geven. Maar zoveel vrijheid kunnen acteurs niet aan. Dan gaan we ons gedragen als een bokser die zichzelf KO slaat . Waarop we de regisseur smeken om regieaanwijzingen.' Tijdens de commentaartrack had ook Von Trier wel wat regieaanwijzingen kunnen gebruiken.

Beeldformaat: 2.35:1 (anamorphic widescreen)
Geluidsformaat: Dolby Digital Surround 5.1 (Engels)
Duur: 133 minuten (hoofdfilm)
Extra's: Commentaartrack van Lars von Trier en Anthony Dod Mantle, Documentaire The Road to Manderlay (45 min.), Interview met filmkenner Jack Stevenson (11 min.), Interview met de Nederlandse acteur Rik Launspach (die een kleine rol speelt in Manderlay, 9 min.)
Distributeur: A -Film