Film: ***
Extra's: geen

Films over de IRA zijn er genoeg, maar over de andere terroristische bewegingen die vooral in de jaren zeventig in Europa actief waren, nog maar weinig. Het indrukwekkende Buongiorno, notte (2003) ging over de Italiaanse Rode Brigades, de Baskische afscheidingsbeweging ETA komt aan bod in El Lobo - een film uit 2004 die nu op dvd verschijnt.

De terreurbewegingen bieden genoeg stof voor een goede film, zoals ook El Lobo weer bewijst. De geheime operaties, de klopjacht van de politie, het ideologische fanatisme, het geweld, de mengeling van intellectuelen en vechtersbazen, maar ook: het onderlinge wantrouwen, het verraad. Mooie ingrediënten.

Zo bijzonder als Buongiorno , notte is El Lobo niet. De Spaanse film is een gedegen thriller die zich concentreert op een Bask die min of meer per ongeluk, door zijn vrienden, bij de ETA betrokken raakt. De Spaanse geheime dienst benadert hem om als infiltrant ( codenaam El Lobo, De Wolf) binnen te dringen bij de ETA, iets dat hem goed afgaat, al blijft het spannend of hij niet als verrader ontmaskerd zal worden. De film is gebaseerd op ware gebeurtenissen uit 1973.

Natuurlijk is, zeker voor de niet-Baskische, niet-Spaanse kijker, moeilijk in te schatten hoe dicht de werkelijkheid benaderd is, en waar de fantasie van de filmmakers begint . Het is de verdienste van regisseur Miguel Courtois dat hij in elk geval een geloofwaardig beeld oproept, zowel van de gang van zaken bij de ETA als bij de Spaanse autoriteiten.

Het sterke spel van Eduardo Noriega als Txema, oftewel El Lobo, zorgt ervoor dat de aandacht vooral naar hem gaat, naar de manier waarop hij zich bij de ETA snel omhoog werkt tot de top en naar de offers die hij moet brengen - zo wil zijn vrouw niets meer met hem te maken hebben sinds hij bij de ETA betrokken is. Maar Courtois laat ook zien hoe gemakkelijk de Spaanse geheime dienst El Lobo laat vallen, op het moment dat ze door de regering onder druk worden gezet. De mentaliteit van de Spanjaarden is, suggereert Courtois, niet minder hard en kil dan die van de terroristen die ze bestrijden.

Beeldformaat: 16:9 anamorphic
Geluidsformaat: Dolby Digital 5.1 (Spaans)
Ondertiteling: Nederlands, Frans