Film: ****
Extra's: ***

Op het filmfestival van Berlijn begon vorig jaar de zegetocht van Paradise Now, de derde speelfilm van de Palestijns-Nederlandse regisseur Hany Abu-Assad. De film won weliswaar niet één van de grote prijzen van het festival, maar baarde veel opzien. Daarna volgden een Gouden Kalf, een European Film Award voor het scenario, de toekenning van de Golden Globe voor beste buitenlandse film en een Oscarnominatie.

Op de dvd van Paradise Now is van dit alles helaas niets terug te vinden. De prijzen en nominaties staan vermeld op de hoes, maar dat is alles. Het zou mooi zijn geweest als er bijvoorbeeld een reportage over de ontvangst van de film in Berlijn of over de uitreiking van de Golden Globe was toegevoegd.

De extra's op de dvd bestaan nu uit een interview met de regisseur van 10 minuten, een interview met actrice Lubna Azabal van 8 minuten en een Making Of van 16 minuten. Op voorhand leek vooral die Making Of interessant, omdat Paradise Now immers voor een deel werd opgenomen in bezet gebied, in Nablus. Het was daar zo gevaarlijk dat een aantal crewleden op een gegeven moment naar huis gingen, omdat ze het te riskant vonden.

Die grimmige sfeer zit wel een beetje in de Making Of. Daarin is te zien hoe op één van de draaidagen een paar Israëlische legerjeeps in de stad rondrijden en door de Palestijnen met van alles worden bekogeld.

Een gemiste kans is dat de Making Of slechts commentaarloze beelden toont, terwijl je graag zou willen weten hoe het bijvoorbeeld voor de acteurs was om onder die omstandigheden te werken.

Abu-Assad gaat in het interview op de dvd onder meer in op de reacties die de film kreeg van Palestijnse en Israelische critici. Beide kanten vonden het storend dat Abu-Assad de plegers van zelfmoordaanslagen als mensen neerzet - en dus niet als heiligen of als duivels. 'Ze zijn mensen,'zegt Abu- Assad, 'of wij het willen of niet.' Bovendien, zegt hij, is het een teken van onmacht als je zulke mensen tot duivels uiroept. 'Het humaniseren van je vijand is het bewijs van een sterk standpunt. Als je ze niet aankunt, ga je zeggen dat ze duivels zijn - of heiligen. Ik ben sterk genoeg om deze mensen te humaniseren . Ik kan ze aan.'

Beeldformaat: 16:9 anamorphic
Geluidsformaat: Dolby Digital 2.0 / 5.1 (Arabisch, Frans)
Ondertiteling: Nederlands en Frans