Film: ***
Extra's: ****

'Het lijkt soms echt alsof we meer bezig zijn met kwantiteit dan met kwaliteit,' verzucht George Ruge, stunt-coördinator van Pirates of the Caribbean : Dead Man's Chest op de Special Edition dvd. Op het eerst gezicht lijkt hij gelijk te hebben. Gore Verbinski's Dead Man's Chest is eigenlijk precies hetzelfde als het eerste deel in de Pirates of the Caribbean-trilogie, maar dan meer. Meer actie, meer Jack Sparrow en vooral meer plotlijnen.

Er zijn twee manieren om een vervolg op een film te schrijven. Het tweede deel kan een op zichzelf staand verhaal zijn à la de Indiana Jones en James Bondfilms. Of de schrijvers kiezen ervoor om een verhaallijn te construeren die aansluit op het eind van de laatste film in de serie. Dit is de optie die de schrijvers van Dead Man's Chest hebben gekozen. Het resultaat is een ingewikkeld verhaal met talloze zijpaadjes.

In het audiocommentaar van schrijvers Ted Elliott en Terry Rossio noemt Rossio enthousiast één van Billy Wilders tien gouden regels van film maken: 'Geef het publiek twee en twee, maar laat ze er zelf vier van maken.' Het lijkt er op dat ze behalve deze nog een van Wilders regels hebben toegepast, namelijk 'Hoe subtieler je bent in het verbergen van je plotpunten, hoe beter je bent als schrijver'. Pas met het commentaar van Elliott en Rossio wordt écht duidelijk hoe de verhaallijnen in elkaar passen.

Dat de film ondanks het onduidelijke plot toch een enorme bioscoophit is geworden, is niet zo verwonderlijk. Rossio verklaart: 'Het leuke aan de eerste film is dat het zich afspeelt in een prachtige wereld en het publiek wil daar meer van zien.' Het publiek wordt op zijn wenken bediend, want het ziet er weer fantastisch uit . In de uitgebreide extra's op de dvd wordt duidelijk met hoeveel aandacht voor detail de film is gemaakt.

Volgens plan, een Making Of van ruim een uur, laat goed zien hoeveel werk er precies bij een grote productie als deze komt kijken. Van het zoeken naar de meest exotische, en regelmatig onbegaanbare, locaties, tot het verhaal achter de versieringen op Jack Sparrow's ringen. Om nog maar te zwijgen over het filmen tijdens het orkaanseizoen op de Bahamas's. Maar de nuchtere Verbinski is geen man om bij de pakken neer te zitten: 'We hebben een startdatum en we gaan dit product afleveren. En het wordt óf complete bagger of het wordt fantastisch.'

Net als deel één van de Pirates- trilogie, bevat ook deze film weer een groep ondode wezens. Deze keer hebben de zeelieden te lang in het water gelegen en zijn ze veranderd in half mens/half zeedier. Zo heeft hun leider Davy Jones, vermakelijk gespeeld door de Brit Bill Nighy, een baard van octopusachtige tentakels en zijn de handen vervangen door kreeftsscharen.

Evenals Andy Serkis in The Lord of the Rings- trilogie, speelt Nighy zijn rol in een pak met bewegingssensoren. Later wordt daar in de computer een realistisch wezen van gemaakt. Davy Jones: Analyse van een legende is een korte reportage over het maken van Davy Jones in de computer. Ook hier is geen middel geschuwd om Jones er zo mooi mogelijk uit te laten zien. Zo is er bijvoorbeeld een vies koffiebekertje van piepschuim ingescand voor de textuur van zijn tentakels

De visuele pracht is duidelijk de kracht van de film. Wanneer Terry Rossio in het audiocommentaar wil uitleggen hoe het beeld van Jack Sparrow in een doodskist een allusie is op een ander moment in de film, wordt hij op de vingers getikt door zijn collega: 'Kom op! In grote zomerfilms als deze gebruikt toch niemand literaire conventies!' En die heb je als kijker ook niet altijd nodig. Soms is puur vermaak ook best leuk.

Beeld: 16:9 ( anamorphic)
Extra's: Audiocommentaar van Ted Elliott en Terry Rossio; Bloopers (3 min); De terugkeer in kaart (25 min.); Volgens plan: Het ware verhaal (60 min.); Kapitein Jack: Van top tot teen (26 min.); Beheersing van het zwaard (15 min.); Davy Jones: Analyse van een legende (12 min.); Het creëren van de Kraken (10 min.); Doden kunnen iets navertellen: Disney Imagineers passen de attractie aan (12 min.); Spion op de set: De bottenkooi (4 min.); Piraten in Main Street: De première van Dead Man's Chest (4 min.); Jerry Bruckheimer: Fotologboek van de producent (4 min.)
Geluidsformaat: Dolby Digital 5.1 en dts 5.1
Ondertiteling: Nederlands en Engels
Duur: 145 min. ( hoofdfilm)