Sophie sluit haar ogen en glimlacht terwijl het zonlicht op haar gezicht schijnt. Ze ademt diep in en geniet zichtbaar van de mooie dag. Dan maakt het zonlicht plaats voor schaduw. Twee mannen begeleiden de jonge vrouw, haar handen geboeid op haar rug, naar het gebouw waar ze enkele minuten later zal worden onthoofd.

Het levensverhaal van Sophie Scholl, een 21 -jarige verzetsstrijdster die in 1943 wegens het verspreiden van anti-nazi pamfletten ter dood werd veroordeeld, werd al meermalen verfilmd. Volgens regisseur Marc Rothemund onderscheidt Sophie Scholl: Die Letzten Tage zich vooral op één punt. 'Mijn film begint op het moment dat andere verfilmingen stoppen, namelijk op het moment dat Sophie wordt gearresteerd', zo zegt de regisseur in een van de extra's op de '2 disc special edition' van de film.

Rothemund baseerde zijn film, die genomineerd is voor een Oscar voor beste niet- Engelstalige productie, op onlangs boven water gekomen Gestapoverslagen. Hierin staat letterlijk wat er is gezegd tijdens het verhoor van Sophie. Deze informatie was eerder nog niet bekend en het leverde volgens Rothemund enkele verrassingen op.

'Sophie loog aanvankelijk om haar leven en dat van haar broer te redden,' zegt de regisseur in een interview met Canal Plus dat op de dvd te vinden is. 'Dat wist niemand! Ze had ook meteen kunnen toegeven dat zij de pamfletten in de universiteit had gelegd. Maar ze loog, net zoals ieder ander mens zou doen, om er onderuit te komen.' Pas toen haar broer bekende gaf Scholl toe betrokken te zijn bij het verzet tegen Hitler.

'Sophie is niet als held geboren', benadrukt Rothemund. 'Ze is geen heilige, maar gewoon een mens. Zo wilde ik haar ook tonen.' Hij was vooral gefascineerd door de vraag hoe een 21-jarig meisje omgaat met een arrestatie en daaropvolgend verhoor door een 44- jarige ondervragingsspecialist van de nazi's. Want zelfs toen ze de kans kreeg haar eigen leven te redden, weigerde ze namen van andere betrokkenen te noemen.

Op de goed met extra's gevulde dubbeldvd zijn onder andere een Making Of, weggelaten scènes, gesprekken met de regisseur en een niet ondertiteld (!) audiocommentaar met Rothemund, hoofdrolspeelster Julia Jentsch en scenarioschrijver Fred Breinersdorfer te vinden. Daarnaast komen in een tachtig minuten durende feature tijdgenoten van Sophie Scholl aan het woord. Anneliese Graf, zus van Die Weisse Rose-lid Willi Graf, herinnert zich haar eerste ontmoeting met Sophie. 'Ze was stil en viel niet echt op. Ik schaam me een beetje om dit te zeggen, maar ik heb toen gewoon niet gezien hoe bijzonder ze was.'

Beeldformaat: 16x9
Dolby: Duits 5.1
Ondertiteling: Nederlands en Frans, muv audiocommentaar en deleted scenes