Twee geslaagde animatiefilms en een vervelende komedie kort besproken.

***
The Wild van Steve Williams
De voortdurende concurrentiestrijd tussen de animatiestudio's Disney, DreamWorks, Fox en Pixar krijgt met The Wild een interessant vervolg. De film uit de Disney-stal lijkt namelijk erg op de recente kaskrakers Madagascar (DreamWorks) en Ice Age 2 (Fox), aangevuld met een vleugje Finding Nemo (Pixar). Het kopiëren van succesformules levert geen punten op voor originaliteit, maar dat zal de doelgroep worst wezen. De vraag is : doet Disney het beter?

Net als in Madagascar verruilt een groepje New Yorkse dierentuindieren de veilige stadse omgeving voor een echte jungle. Leeuw Samson, een goedbedoelende maar opdringerige alleenstaande vader, is op zoek naar zijn zoon Ryan, die gebukt gaat onder te hoge verwachtingen en zodoende zijn 'innerlijke brul' niet kan vinden. Voor komische intermezzo's zorgen onder meer een pittige giraffe, een openhartige koalabeer en een verliefde eekhoorn.

Het sympathieke maar oppervlakkige scenario van The Wild doet onder voor het meer sprankelende Madagascar, maar dat de animatietechniek zich in hoog tempo blijft ontwikkelen, is duidelijk te zien. Nog nooit waren animatiedieren zo harig (leeuw Samson heeft ruim 6 miljoen individueel bestuurbare haren), knuffelig en aaibaar.
(Pauline Kleijer)

***
De kleine ijsbeer 2: Het geheimzinnige eiland van Thilo Rothkirch
Met het duizelingwekkende budget dat Disney aan The Wild besteedde, kunnen de Duitse animators van De kleine ijsbeer ongeveer twintig films in elkaar draaien. Toegegeven, de animaties naar de populaire kinderboeken van Hans de Beer zijn vlak en statisch vergeleken bij het visuele geweld van Disney, maar toch mag De kleine ijsbeer 2 er zijn. Het ijsbeertje Lars belandt dit keer op de Galapagos- eilanden, waar hij een prehistorische monstervis uit een benarde positie redt. Leuk en spannend.
(Pauline Kleijer)


*
The Man van Les Mayfield
Samuel L. Jackson speelt weer eens een botte agent. Hij krijgt te maken met de nerd Eugene Levy, die hij aanziet voor een wapenhandelaar. Vervelende komedie. Ook de schetenhumor kan het zwakke scenario niet toedekken.
(Ronald Ockhuysen)