Twee HBO-films en documentaire over de beroemdste pornofilm kort besproken.

Empire Falls
De Amerikaanse betaalzender HBO produceert geregeld (televisie-)films. Empire Falls, de verfilming van een roman van Richard Russo, werd als tweedelige mini-serie door HBO uitgezonden, en is nu op een twee discs tellende dvd verkrijgbaar. De cast van de film is veelbelovend, met topacteurs als Ed Harris, Paul Newman, Philip Seymour Hoffman en Joanne Woodward. Maar het verhaal, over een gemoedelijk arbeidersstadje waar Miles Roby probeert aan de greep te ontsnappen van zijn werkgeefster, de rijke, machtige Mrs. Whiting, sleept zich nogal voort. Waarbij de grens tussen gemoedelijk en oubollig heel dun blijkt. Als extra's bevat de dvd een audiocommentaar door regisseur Fred Schepisi en schrijver Richard Russo, plus een Making Of van 12 minuten.
Film: ***
Extra's: ***
Uitgebracht door Warner Home Entertainment

Sometimes in April
De afgelopen twee jaar is er in verschillende films aandacht besteed aan de slachtingen in Rwanda in 1994, toen bijna een miljoen slachtoffers vielen en de VN werkeloos toekeek. In de bioscoop draait momenteel Shooting Dogs van Michael Caton-Jones, waarover Jan Pieter Ekker in de Volkskrant schreef: 'Het verhaal is belangrijk genoeg om meermaals verteld te worden, maar Shooting Dogs haalt het bij lange na niet bij Hotel Rwanda van Terry George of bij Raoul Pecks Sometimes in April, die de Nederlandse bioscopen niet haalde.' Sometimes in April wordt nu wel uitgebracht op dvd. Met heel behoorlijke extra's, waaronder een commentaartrack van Raoul Peck, een featurette en een foto-essay.
Film : ***
Extra's: ***

Inside Deep Throat
In de documentaire Inside Deep Throat wordt de geschiedenis van de beroemdste pornofilm op aanstekelijke wijze op een rij gezet . De feiten spreken voor zich: in zes dagen gedraaid, met een budget van 25 duizend dollar, met een uiteindelijke opbrengst van meer dan 600 miljoen - mede doordat de film onderwerp werd van een maatschappelijke discussie. Van die opbrengsten verdween een groot deel in de zakken van de maffia, zo leert de documentaire. Regisseur Gerard Damiano, een dameskapper, werd onder druk van criminelen uitgekocht voor een minimaal bedrag. De mannelijke hoofdrolspeler Harry Reems kreeg 250 dollar voor de moeite en belandde wegens zijn bijdrage bijna voor vier jaar in de gevangenis. Linda Lovelace ontving 1200 dollar. Opmerkelijk: als extra wordt de 'ongecensureerde' versie van Deep Throat bijgeleverd. Voor wie wil weten hoe morsige jaren zeventig-seks eruit ziet.
Film: ***
Extra's: ****
Uitgebracht door House Of Knowledge