Originele Miranda July en klassieke toneelverfilming kort besproken.

Me and You and Everyone We Know

Miranda July's Me and You and Everyone We Know is één van de origineelste films van de afgelopen tijd. July speelt in de film min of meer zichzelf: een performance-kunstenares. Op de 2- disc-versie van de dvd is ouder werk van haar toegevoegd: de performance Swan Tool en het korte filmpje Hayska Royko. Beide zijn absurdistischer en minder toegankelijk dan Me and You, maar ze geven wel een indruk van haar andere, meer 'arty' werk. Daarnaast zijn op de dvd twee interviews te vinden, gemaakt door ARTE en de VPRO. Per ongeluk is niet alleen het interview met July, maar een complete aflevering van het Cinema.nl-festivaljournaal over het Rotterdams filmfestival op de dvd gezet, die ook interviews over andere films bevat. Voor alle duidelijkheid: op de prijsvraag in dat festivaljournaal kunt u niet meer inzenden.
Film: *****
Extra's: ***
Uitgebracht door Homescreen

A Streetcar Named Desire

De verfilming van Tennessee Williams' rauwe toneelstuk A Streetcar Named Desire leek eind jaren veertig onmogelijk te verenigen met de in Hollywood geldende Production Code, die de uitbeelding van seks en geweld aan zeer strenge banden legde. Een prima documentaire (28 minuten ) op de nieuwe dubbeldvd-uitgave doet precies uit de doeken welke concessies regisseur Elia Kazan moest doen - een verwijzing naar de homoseksualiteit van een personage moest geschrapt worden bijvoorbeeld - en hoe hij strijd leverde om zo veel mogelijk van het toneelstuk intact te houden. De tweede disc bevat bijna drie uur aan extra's, waaronder een lange documentaire over Kazan en de screentest die Marlon Brando in die tijd deed voor Rebel Without a Cause - hij werd aangenomen, maar weigerde uiteindelijk de rol, die James Dean jaren later overnam. Deze week zijn nog vier andere Tennessee Williams-verfilmingen op dvd uitgebracht, elk met veel interessante extra's.
Film: *****
Extra's : *****
Uitgebracht door Warner Home Entertainment