Brokeback Mountain, met prijzen overladen en de grote favoriet bij de Oscars, gaat volgende week in de Nederlandse bioscopen draaien. Het verhaal van twee cowboys die op elkaar verliefd worden werd geregisseerd door de in Taiwan geboren Ang Lee. In Op scherp een terugblik op Lee's carrière tot nu toe. 'Films zijn een avontuur.'

Geboren: 23 oktober 1954, Pingtung, Taiwan.

Actief als: regisseur, producer, schrijver.

Eerste film: Tui Shou ( Pushing Hands), 1992. Was eerder als assistent-regisseur betrokken bij Spike Lee 's studentenfilm Joe's Bed-Stuy Barbershop: We Cut Heads (1983), toen de beide Lee's filmstudenten aan de New York University waren.

Prijzen oa: Oscar in 2001 voor Crouching Tiger, Hidden Dragon (beste niet-Engelstalige film), plus nominaties voor beste film en beste regisseur, Oscarnominaties in 1995 voor Eat Man Drink Woman (beste niet-Engelstalige film) en in 2006 voor Brokeback Mountain; Gouden Beer op het filmfestival van Berlijn in 1993 voor The Wedding Banquet en in 1996 voor Sense and Sensibility; Golden Globes voor beste regisseur in 2001 voor Crouching Tiger, Hidden Dragon en in 2006 voor Brokeback Mountain; Gouden Leeuw op het filmfestival van Venetië in 2005 voor Brokeback Mountain; BAFTA's in 1996 voor Sense and Sensibility en in 2001 voor Crouching Tiger, Hidden Dragon; Directors Guild of America-prijs in 2001 voor Crouching Tiger, Hidden Dragon en in 2006 voor Brokeback Mountain

The Ice Storm (1997) geeft een mooi beeld van het Amerikaanse gezin begin jaren zeventig, dat na de seksuele revolutie van de jaren zestig compleet in verwarring was; bovendien levert de cast - met onder anderen Kevin Kline, Sigourney Weaver, Tobey Maguire en Christina Ricci - onder Lee's regie memorabele acteerprestaties. Ook zien: The Wedding Banquet (1993), Eat Drink Man Woman (1994), Crouching Tiger, Hidden Dragon (2000) en uiteraard het bejubelde Brokeback Mountain (2005).

In Hulk ( 2003) vallen vooral de actiescènes met het groene monster tegen: de Hulk oogt wel érg onrealistisch.

In zijn eerste drie films - Tui Shou, The Wedding Banquet en Eat Drink Man Woman - richt Ang Lee zich op voor hem herkenbare ervaringen: als Taiwanese immigrant in de Verenigde Staten kijkt hij naar de lotgevallen van zijn landgenoten, vooral naar de conflicten tussen Taiwanese ouders en hun kinderen. Met deze arthouse-hits vestigde hij zijn naam, om daarna met Sense and Sensibility (1995) de overstap naar grote Hollywoodproducties te maken. Fijnzinnige huiselijke drama's blijven zijn specialisme, al maakt hij opvallende uitstapjes als de sprookjesachtige martial arts-film Crouching Tiger, Hidden Dragon en de stripverfilming Hulk. Zijn voorkeur voor genuanceerde, driedimensionale personages blijkt vooral te passen bij literaire verfilmingen; hij verfilmde werk van Jane Austen, Rick Moody, Daniel Woodrell en E. Annie Proulx.

Lee over Lee
'Mijn vader was de directeur van mijn school en ik mocht alles worden behalve filmmaker. Maar ik ben altijd gek geweest op films en het is altijd mijn geheime wens geweest. Het heeft even geduurd, maar nu vindt hij het wel goed. In Taiwan wordt alles dat met amusement te maken heeft, als iets laags beschouwd.
( DGA Magazine, 1997)

'Met Brokeback Mountain heb ik mijn liefde voor filmmaken teruggevonden. Die was ik, zonder dat ik er erg in had kwijtgeraakt tijdens het maken van Crouching Tiger, Hidden Dragon en Hulk. Dat zijn zulke grote, veeleisende producties, dat je vergeet te genieten van wat je het liefste doet.'
(De Volkskrant, 2006)

'De essentie van mijn werk? Dan moet ik zeggen: onderdrukking. Ik probeer wel eens iets vrolijkers te doen, maar daar val ik altijd op terug.'
(Dark Horizons, 2005)

'Ik zie een regisseur als een goede verleider, die op een organische manier dingen kan observeren en ze probeert te beheersen. Dat betekent niet dat je gelijk een dictator bent, maar ik denk dat een groepsproject onder strikte controle voor mij de beste manier is om te werken.'
(DGA Magazine, 1997)

'Films zijn een avontuur. Ik wil mezelf niet beperken tot één bepaald genre. Hoe kan ik de wereld van de geweldige martial arts-choreograaf Wo-Ping leren kennen, anders dan met hem een film te maken? Hoe kan ik een oorlog met geweren en paarden meemaken, anders dan er een film over te maken? Dat zijn jeugdfantasieën van mij. Als ik dan een goed scenario tegenkom, mix ik het genre met drama en ga vervolgens met volle teugen genieten.'
(indieWIRE, 2000)