Film: ***
Extra's: **

Wie een hekel heeft aan heroïek, moet The Greatest Game Ever Played mijden als de pest. Het is een film over het hoogste soort heroïek ná oorlogsheldendaden: sportheroïek. En in sport is de ultieme held natuurlijk de underdog die tegen alle verwachtingen in wint.

In 1913 was de amateurgolfer Francis Ouimet zo'n underdog. Hij mocht als amateur meedoen aan de U.S. Open, als arbeidersjongen in een toen nog erg elitaire sport. Als Amerikaan moest hij het bovendien nog opnemen tegen twee Britse topgolfers, op een moment dat de Britten dominant waren in de sport.

Nadat Ouimet het kampioenschap won (waarmee de afloop van de film is verraden, maar echt onverwacht mag je dat niet noemen) werd golf minder elitair en kwamen er meer Amerikaanse toernooiwinnaars. Hij bracht de sport in de mainstream.

Mooi dramatisch gegeven voor een gelikte Disney-film, waarin het succesverhaal van de arme arbeidersgolfer, die ook nog eens werd tegengewerkt door zijn vader die dat golfen maar niks vond, wordt begeleid met flink wat strijkers. Dat de film net niet té gelikt is, en tot het eind blijft boeien, is de verdienste van regisseur Bill Paxton - die bekend werd als acteur en in 2001 met zijn speelfilmdebuut Frailty kwam. 'Hij pakte het aan alsof het een oorlogsfilm was ,' vertelt hoofdrolspeler Shia LaBeouf op de dvd.

Paxton wist van tevoren een paar dingen zeker: golf mocht dan een kalme, pastorale sport zijn, de film moest dat niet worden. Dat zou saai zijn. Het tweede was dat hij het er niet uit wilde laten zien zoals golf op wordt verslagen. Vandaar de vergelijking met oorlogsfilms: Paxton laat de U.S. Open zien als een wedstrijd op leven en dood, waarin de landseer en persoonlijke eer op het spel staan.

Het grote verschil met tv-golf is dat Paxton flink wat special effects toepast. Waardoor de camera soms meevliegt met de net geslagen golfbal, of in het putje duikt waar de bal ook moet belanden. Saai is het daardoor inderdaad niet, al beginnen ook die special effects aan het eind een beetje te vervelen, omdat er niet overdreven veel variatie mogelijk is - het gaat immers om een bal die in een bepaalde richting wordt geslagen. Dan kun je een keer de bal recht in het beeld laten vliegen, of met de camera dicht op de bal blijven, maar daarmee ben je er wel. Omdat een groot deel van de film over de wedstrijd zelf gaat, worden er heel wat ballen geslagen die zo'n special effect meekrijgen.

Los van die effecten is The Greatest Game Ever Played onderhoudend door het uitstekende scenario, dat de ware gebeurtenissen omvormt tot een mooie mengeling van drama, romantiek en droge humor, en door het prima spel van met name Shia LaBeouf, Josh Flitter als Ouimets caddie Eddie en Stephen Dillane als de Engelse kampioen Harry Vardon.

Beeldformaat: 16:9 (1.85.1)
Geluidsformaat: Dolby Digital 5.1 (Engels, Frans, Italiaans, Turks)
Ondertiteling: onder meer Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, Arabisch, Kroatisch