De Deense Susanne Bier heeft met films als Brothers, Open Heart en After the Wedding een reputatie opgebouwd als regisseur van goedgeacteerde, stijlvolle films. Net als deze eerdere arthouse-successen gaat haar eerste Amerikaanse productie, Things We Lost in the Fire, over het verwerken van verdriet.

De dvd van de film bevat weinig extras. De titel van de featurette (Een discussie over Things We Lost in the Fire) doet vermoeden dat de film en de thematiek van verschillende kanten zullen worden belicht. Toch bevat het item niet meer dan een paar korte interviews met scenarioschrijver Alan Loeb en producent Sam Mendes. Ook vertellen Bier en acteurs Halle Berry en Benicio del Toro over de totstandkoming van de film.

‘We hebben veel gerepeteerd,’ zegt Berry, ‘maar van Susanne mag je je tekst niet al te goed kennen.’ Iedere morgen begon Bier de repetities met slechts een handvol mensen; de acteurs en de belangrijkste crewleden. ‘Er zit niet veel improvisatie in de film, maar we hebben het script heel vrij benaderd en dus veel veranderd,’ aldus Bier. ‘Dat is belangrijk voor de echtheid van de scène. Alles moet natuurlijk en geloofwaardig overkomen.’

Bier vertelt dat de natuur voor haar een grote rol in de film speelt. Ze legde veel nadruk op het huis en de omgeving van de hoofdpersonages.  Ook maakte ze veel extreme close-ups van de gezichten van de acteurs. ‘Door een extreme close-up verandert een gezicht in iets abstracts. Het wordt een landschap, waarin je heel dicht in de buurt blijft bij de gevoelens van die persoon.’ En net als in haar vorige films maakte Bier veel gebruik van handheld camera. ‘De camera is constant in beweging,’ vertelt Berry, ‘en dat geeft een natuurlijk gevoel. Alsof je in een documentaire zit.’

Om de verslaving van het personage Jerry, gespeeld door Del Toro, zo goed mogelijk in beeld te brengen, deden Loeb, Bier en Del Torro research naar drugsgebruik en ontwenning. Ze woonden gingen naar afkickklinieken, en spraken met ervaringsdeskundigen. Toch heeft Bier er tijdens het filmen niet al te veel waarde aan gehecht. ‘Het is goed als je je best doet om ergens iets van te weten te komen,’ zegt ze, ‘maar je moet je er niet door laten beperken.’

Verkrijgbaar vanaf: 26 juni
Adviesprijs: 19, 99 euro

Extra’s: