In de Texaanse woestijn wordt druk rondgesjouwd met jerrycans nepbloed, terwijl de grond bezaaid ligt met opgezwollen, stoffige lijken. De regisseurs Joel en Ethan Coen hebben het de make-up- en special effects-afdeling niet makkelijk gemaakt bij de verfilming van Cormac McCarthy’s roman No Country for Old Men. ‘ Dit is onze gewelddadigste film tot nu toe,’ vertellen de broertjes met een grijns.

Aan schietpartijen, ontploffingen en bloederige scènes inderdaad geen gebrek. Toch is No Country for Old Men meer dan een doorsnee actiefilm. Het achtervolgingsverhaal over Vietnamveteraan Llewelyn Moss , die achterna gezeten wordt door de gewetenloze moordenaar Anton Chigurh, die op zijn beurt weer wordt gevolgd door Sheriff Bell, leverde de film vier Oscars op.

Aan het begin van de Making Of op de dvd proberen zowel castleden als de regisseurs de film te duiden. Actrice Kelly MacDonald trekt de conclusie: een Coen Brothers-film is een genre dat op zichzelf staat.

De broertjes staan er om bekend dat ze niet graag over hun films vertellen. De dvd-extras bieden dan ook niet veel meer dan een paar interviewtjes en wat beelden op de set.

De leukste verhalen komen van de make-up en stuntmensen. Want hoe ziet een lijk eruit dat twee dagen in de brandende zon heeft gelegen? Of hoe zorg je dat een wurgscѐne wel bloederig echt lijkt, maar niet al te pijnlijk verloopt voor de acteurs?

In het item ‘samenwerken met de Coen Brothers’ wordt in interviews met cast- en crewleden kort stilgestaan bij de werkwijze van de broers. Op de set van de Coens is er geen plaats voor ego’s. ‘Het is niet te geloven, maar er is niet een keer ruzie geweest,’ vertelt acteur Josh Brolin. ‘Ze weten precies wat ze willen, vullen elkaar aan en maken elkaars zinnen af. Ze zijn één mens met twee hoofden.’

Verkrijgbaar vanaf: 19 april
Adviesprijs: 19,99 euro

Extra’s oa: