Nog voor hij de film The Imaginarium of Doctor Parnassus van Terry Gilliam kon afmaken overleed de Australische acteur Heath Ledger op 28-jarige leeftijd aan een overdosis voorgeschreven medicijnen. Voor de laatste rol die hij voltooide, kroop Ledger in de besmeurde huid van The Joker, de psychopathische schurk in de achtste film uit de Batmanreeks. ‘Ik ga natuurlijk niet hetzelfde doen als Nicholson, dat zou wel heel stom zijn.’

Geboren: 4 april 1979, Perth, Australië als Heathcliff Andrew Ledger

Overleden: 22 januari 2008, New York, Verenigde Staten

Actief als: acteur

Eerste film: Clowning Around (1992)

Prijzen: Werd in 2006 genomineerd voor een BAFTA, Golden Globe en een Oscar voor beste hoofdrol in Brokeback Mountain, Ledger won voor Brokeback Mountain verschillende prijzen waaronder een New York Film Critics Circle Award en een MTV Movie Award voor beste kus, won in 2008 de Robert Altman Award voor zijn rol in I’m Not There, kreeg in 2001 een Blockbuster Entertainment Award voor beste mannelijke nieuwkomer in The Patriot

Brokeback Mountain. In deze sfeervolle film over de onmogelijke liefde tussen twee cowboys ontstijgt Ledger eindelijk het niveau van tieneridool, en laat hij zien dat hij als acteur veel meer in zijn mars had dan hij voordien had kunnen laten zien. Ledger speelt voor het eerst een volwassen rol, en weet de verkrampte, zwijgzame cowboy Ennis Del Mar mannelijk neer te zetten. De scènes tussen Ledger en tegenspeler Jake Gyllenhaal zijn ongeremd en geloofwaardig. Op ontroerende wijze geeft de acteur gestalte aan een binnenvetter die niet alleen met zichzelf, maar ook met zijn omgeving en de tijd waarin hij leeft in de knoop zit.

Casanova. Lasse Hallströms kluchtige verfilming van het levensverhaal van Casanova is voor een film over de grootste verleider aller tijden ronduit saai, en doet nauwelijks recht aan de intrigerende persoon die Casanova was. Ledger wordt regelmatig in de steek gelaten door een script met een zwak plot, dat aan elkaar hangt van flauwe grappen. Het resultaat is een brave Cassanova met een slecht gevoel voor timing. Bovendien is er nauwelijks chemie tussen Ledger en tegenspeelster Sienna Miller. De beelden zijn oogverblindend, maar daarmee kan Hallström niet verbloemen dat de film en de acteurs een gekunstelde indruk maken .

Toen Ledger overleed was hij nog niet eens op het hoogtepunt van zijn carrière. In het begin stond hij vooral te boek als een aantrekkelijke, jonge filmster, bekend van Hollywood-niemendalletjes als 10 Things I Hate About You en A Knight’s Tale. Toch was Ledger een mateloos ambitieus en leergierig acteur, die weigerde het zichzelf gemakkelijk te maken. Met een opvallende rol als getroebleerde zoon van een racistische gevangenisbewaarder in Monster’s Ball , bewees Ledger ook meer te kunnen dan de held uit te hangen. Betere, uiteenlopende rollen volgden. Zo was hij in twee jaar te zien als heroïneverslaafde in Candy, homoseksuele cowboy in Brokeback Mountain en een van de alter ego’s van Bob Dylan in de biopic I’m Not There. Ledger ging vaak zo op in de personages die hij speelde, dat hij moeite had na het filmen zijn rol los te laten. In de interviews voor zijn dood bekende hij dat het spelen van The Joker hem slapeloze nachten bezorgde.

Heath Ledger over Heath Ledger
‘Ik doe dit alleen maar omdat ik er lol in heb. Wanneer ik er geen plezier meer aan beleef stop ik er direct mee. Ik had geen zin meer om nog een tienerfilm te maken. Ik wil dat niet mijn hele leven blijven doen. Ik wil niet de rest van mijn jeugd blijven acteren en in deze industrie opgroeien. Er is zo veel dat ik wil ontdekken.’
(Vanity Fair, 2000)

‘Ik heb geen techniek. Ik heb nooit geloofd in één bepaalde techniek om te acteren. Er zijn geen regels en er is geen handleiding. Uiteindelijk komt het allemaal neer op mijn instinct. Dat is het enige dat me helpt bij iedere professionele beslissing. En het helpt me ook op sociaal gebied. Dát is mijn techniek.’
(Reel.com, 2001)

‘Ik ben verschrikkelijk tijdens audities. Heel, heel slecht. Ik bedoel, je wordt er beoordeeld en ik ben me daar zo van bewust dat ik aan niets anders kan denken. Ik kan me niet ontspannen, en ben verkampt. Dus mijn stem is ook heel nerveus en gespannen. Je bent je er enorm van bewust dat je acteert omdat je tegenover een vrouw met een blaadje zit , die totaal emotieloos opleest: “Ik ga je neerschieten als je niet… bla, bla bla.” Het is de hel. Ik haat het.’
(EW.com, 2001)

‘Zolang het me bang maakt en het iets nieuws is, zo lang als ik andere mensen bang mag maken … Ik weet het niet. Zo lang als ik me kan ontwikkelen en kan groeien als acteur en als mens, zijn dat de rollen die ik wil.’
(BBC Movies, 2006)

Over de paparazzi: ‘Vaak weet je niet eens dat ze er zijn. Dat is het enge eraan. Het voelt heel raar, alsof je bezet wordt. Maar ik heb het nog onder controle. Ik probeer er geen last van te hebben. En ik probeer de humor ervan in te zien. En als ik naakt in mijn zwembad wil zwemmen, dan doe ik dat gewoon. Ik heb geen zin om me naar hen te schikken. Dat laat ik gewoon niet gebeuren.’
(National Post, 2001)

‘Mensen voelen altijd de drang je in een hokje te plaatsen omdat ze aannemen dat  ze dan weten wie je bent en dat ze je dan kunnen beschrijven. Dat is prima. Maar ik heb veel verhalen in me en er is een hoop dat ik wil bereiken buiten dat ene hokje.’
(NY Times, 2007)

‘Waar ik mezelf aan moet blijven herinneren is, dat wat ze ook over me zeggen of hoe groot de druk ook is, dat de echte ik nog steeds in me zit. De persoon die ik was is er nog steeds en dat koester ik. Zo lang als ik dat onthoud, zal het goed met me gaan. En het is niet moeilijk voor me om dat te doen.’
( Tiscali, 2001)

Over zijn rollen in oa Candy en Brokeback Mountain: ‘ Ik geloof dat het na Grimm was, dat ik het gevoel had, dat ik een weg was in geslagen waarop het moeilijk was goed materiaal te vinden, en goede mensen te ontmoeten om mee te werken. Dus ik dacht, “fuck this.” Ik wilde gewoon laten zien wat ik kon, al mijn kleuren tonen. Dus ik koos vier verschillende verhalen en vier totaal diverse personages om te spelen.‘
(Dark Horizons, 2005)

De films van Heath Ledger