Maar liefst dertig minuten zijn er aan de extended version van Millennium: Part 1 - Men Who Hate Women op dvd toegevoegd. Een aantrekkelijk gegeven voor de ruim 150.000 bezoekers die de verfilming van het eerste deel uit Stieg Larssons populaire misdaadtrilogie al in de Nederlandse filmhuizen zagen, maar enigszins overbodig voor de rest. Er was immers helemaal niets mis met de bioscoopversie – die helaas niet als alternatief op de dvd is opgenomen – en de uitgebreidere scènes voegen weinig toe, al blijft de spanningsboog wel overeind.

De nu drie uur durende thriller, over journalist Mikael Blomkvist en zijn onorthodoxe sidekick Lisbeth Salander die onderzoek doen naar een duister familiegeheim, is door midden gehakt en verdeeld over twee schijven. De extended version lijkt alvast vooruit te lopen op de televisieserie, bestaande uit zes afleveringen van elk 90 minuten, die er van de filmtrilogie wordt gemaakt. Zo begint het tweede deel van Men Who Hate Women opmerkelijk genoeg gewoon weer met de openingscredits.

Het bonusmateriaal op de dvd bestaat onder meer uit een wat gezapige documentaire over het leven en de nalatenschap van Stieg Larsson, de schrijver die in 2004 op vijftigjarige overleed aan een hartinfarct , nog voordat de Millennium-boeken werden gepubliceerd. Ook in de overige extra’ s krijgt de geestelijk vader van Millennium en zijn postume succes de meeste aandacht, maar het wordt pas echt interessant als Noomi Rapace in beeld verschijnt.

Rapace, de actrice die op overdonderende wijze gestalte geeft aan de briljante, maar gecompliceerde hacker Lisbeth Salander, spreekt vol compassie en bewondering over het unieke personage dat van Millennium zoveel meer maakte dan een dertien-in-een-dozijn thriller. ‘Wat me zo aanspreekt aan Lisbeth is dat ze weigert een slachtoffer te zijn. Ze is in elkaar geslagen, verkracht, en mishandeld, maar ze ziet zichzelf nooit als slachtoffer. Ze heeft nooit zelfmedelijden.’

Het wordt in het bonusmateriaal al snel duidelijk wat de doorslaggevende reden voor regisseur Niels Arden Oplev was om de relatief onbekende Rapace te kiezen voor de rol van de vurige, onvoorspelbare heldin: haar eigenzinnigheid en onverzettelijkheid. Op de dvd vertelt de actrice over het duidelijke beeld dat ze al vanaf het begin van Lisbeth had, en hoe ze met Oplev ruziede om hem te overtuigen van haar visie: ‘In de eerste versie van het script was Lisbeth te zacht. Een beetje te Amerikaans. Ze wilden dat het publiek alles zou begrijpen. Dus ik zei dat we dit moesten bewerken omdat ik het zo niet kon.’

De dvd-uitgave had wel wat meer van dit soort anekdotes over de film kunnen gebruiken, en wat minder over het succesverhaal van de boeken.

Extra's:
Millennium The Story (52')