'Filmfestivals aan het water zijn altijd al het prettigst – ga het maar proberen in Cannes of Venetië – maar zo feestelijk zout als in Vlissingen is ook daar de zee niet’, aldus Film by the Sea ‘juryvoorzitter-voor-het-leven’ Rinus Ferdinandusse. Wat media-aandacht en bezoekersaantallen betreft doet het Vlissingse festival – dit jaar toe aan haar 12de editie – nog steeds onder voor de grote filmfestivals in de Randstad, maar als het op sfeer en programmering aankomt behoort FbtS tot de top der vaderlandse filmevenementen.

De feiten:
Begonnen in 1999, als opvolger van het in 1992 ter ziele gegane Filmfestival Zeeland. Beide festivals werden opgericht door Leo Hannewijk (1955), momenteel (artistiek) directeur van zowel FbtS als het International Film Festival Breda. Het festival startte als onderdeel van de Zeeland Nazomer Festivals. De directeur daarvan, Ruud van Meijel, kondigde FbtS aan met de woorden: ‘We willen een soort Cannes op Walcheren creëren.’

Film by the Sea is een premierèfestival voor Europese en Amerikaanse (arthouse)films die in Nederland nog geen distributeur hebben, met een speciale focus op literatuurverfilmingen.  Daarnaast organiseert het festival talloze nevenactiviteiten, zoals foto-exposities, lezingen, workshops en een uitgebreid muziekprogramma.

Film by the Sea 2010
12de editie, van 10 tot en met 19 september

Openingsfilm
The American, de tweede speelfilm van de Nederlandse regisseur/fotograaf Anton Corbijn (Control). George Clooney speelt een Amerikaanse huurmoordenaar, die naar een klein Italiaans bergdorpje in de Abruzzen vertrekt voor een laatste opdracht.

Jury
De jury van de Film- en Literatuurcompetitie bestaat dit jaar uit vaste juryvoorzitter Rinus Ferdinandusse, actrice Johanna ter Steege (Spoorloos), schrijfster Rosita Steenbeek (Ballets Russes), schrijfster Franca Treur (Dorsvloer vol confetti), actrice en schrijfster Marjan Berk (De mantel der liefde), regisseur Mark de Cloe (Het leven uit één dag) en schrijver, komiek en acteur Kees van Kooten.

Kanshebbers
De Film- en Literatuurcompetitie is dit jaar sterker dan ooit. Grootste favoriet is op papier het Amerikaanse indiedrama Winter’s Bone (Debra Granik), over de 17-jarige Ree Dolly die op zoek gaat naar haar drugsdealende vader. De film won op het prestigieuze Sundancefestival de grote juryprijs en werd in de Amerikaanse pers de hemel in geschreven.  Ook grote kanshebbers: Stephen Frears’ Tamara Drewe, Submarino van Thomas Vinterberg ( Festen) en openingsfilm The American.

Slotfilm
Film by the Sea eindigt op zaterdag met de Nederlandse première van The Town, een bankroverthriller van acteur Ben Affleck, die drie jaar geleden zijn regiedebuut maakte met Gone Baby Gone.

Oeuvreprijs
De Lifetime Achievement Award gaat dit jaar naar de Franse schrijver en scenarist Jean-Claude Carrière, die furore maakte met literaire verfilmingen zoals Die Blechtrommel (Volker Schlöndorff , 1979) en The Unbearable Lightness of Being (Philip Kaufman, 1988). Het festival vertoont een aantal van zijn films , waaronder Belle de Jour (regie Louis Buñuel, 1967), La Piscine (regie Jacques Deray 1969) en de director’s cut van Die Blechtrommel.
Eedere winnaars zijn Ettore Scola (2003), Saul Zaentz en Milos Forman (2004), Istvan Szábo (2005 ), Jonathan Demme (2006), Volker Schlöndorff (2007), Jean-Pierre en Luc Dardenne (2008) en George Sluizer (2009).

Wil je kansmaken op een mooi arrangement voor het slotweekeinde van het festival, inclusief hotelovernachting in de stad? Klik dan hier om mee te doen aan de prijsvraag.