Fraai hoor, dat decolleté van Doutzen Kroes in schermvullend 3D. Het beeld keert in de avonturenfilm Nova Zembla geregeld terug, als herinnering aan de kijker waarom het zo belangrijk is dat hoofdpersoon Gerrit de Veer heelhuids terugkeert naar huis.

Amsterdam, 1596. Gerrit ( Robert de Hoog) is een onwaarschijnlijke zeeheld: een jonge wees zonder enige reiservaring. Omdat hij echter is opgeleid door de invloedrijke dominee Plancius ( Jan Decleir) weet hij een plek als schrijver te bemachtigen aan boord van een schip van ontdekkingsreiziger Willem Barentsz ( Derek de Lint). Deze zoekt een nieuwe route naar Azië langs de Noordpool, en Gerrit mag daar een mooi reisverslag bij maken.

Het is een bonkig gezelschap waar de jongen mee zit opgescheept – waar wel de nodige variatie in is aangebracht, want ook de kijker moet het er een film lang mee uithouden. Zo maken we kennis met imposante reus-met-klein-hartje Claes (kickbokser Semmy Schilt), timide jonge matroos Jan (nieuwkomer Jochum van der Woude), nobele kapitein Heemskerck ( Victor Reinier) en gluiperd Vos ( Teun Kuilboer), die Gerrit liever kwijt dan rijk is.

En dan is er natuurlijk nog Doutzen Kroes, die in mistig gefilmde flashbacks tegenwicht biedt aan al die baarden. Het Friese supermodel maakt haar ietwat houterige acteerdebuut als Gerrits liefje Catherina, die hem thuis smachtend opwacht.

Nova Zembla trekt de aandacht als eerste volwaardige Nederlandse 3D-speelfilm, en als de tweede film van regisseur Reinout Oerlemans, die eerder een grote hit scoorde met Komt een vrouw bij de dokter. Zoals naar aanleiding van die productie kon worden verwacht, wordt het grote gebaar in Nova Zembla niet geschuwd: stuwende marsmuziek, heldhaftige dialogen, eenduidige personages. Op zichzelf geen probleem in een avonturenfilm. Wél een probleem in een avonturenfilm, is een gebrek aan avontuur.

Aanvankelijk is er weinig aan de hand: de historische decors zijn overtuigend, de personages interessant genoeg, de gebeurtenissen vakkundig in beeld gebracht. Maar zodra het schip eenmaal is vastgelopen en de bemanning het ijzige eiland Nova Zembla opgaat, gebeurt er niet veel meer. Het is koud en er komt een beer langs. Historisch correct misschien, maar met een 3D-bril op verwacht je wel wat meer spetterende actie en suspense.

Prima idee, een grote publieksfilm over een beroemde episode uit de vaderlandse geschiedenis, maar het is de vraag of dit daarvoor nu het ideale verhaal is. Of anders, of dat verhaal niet wat sappiger had kunnen worden gebracht.

En die 3D? Die voegt niet veel toe, de extra diepte in Doutzens decolleté ten spijt.