De Britse feelgoodfilm The Best Exotic Marigold Hotel zou zomaar een nieuw fenomeen kunnen inluiden: de ouderen-blockbuster. Smaakvolle mainstream films met een lach en een traan, specifiek gericht op de groeiende Omroep Max-doelgroep. Dat er vraag naar is, blijkt uit het enorme succes van The Best Exotic Marigold Hotel in Engeland.

De film, gebaseerd op de roman These Foolish Things van Deborah Moggach, heeft een typische blockbuster-opzet. Net als in bijvoorbeeld tienerkomedies en rampenfilms staat er een zorgvuldig samengesteld gezelschap centraal dat samen een avontuur beleeft en de nodige levenslessen opsteekt. Onder de archetypen: een grapjas ( Bill Nighy), een knorrepot ( Maggie Smith), een stoeipoes (Celia Imrie), een homo ( Tom Wilkinson) en een muurbloem ( Judi Dench). Deze zestigplussers (aangevuld met nog een paar) zijn de respectloze behandeling van ouderen in Engeland beu en trekken, verleid door een veelbelovende folder, naar een nieuw luxe seniorenresort in India.

Erg genuanceerd zijn de typeringen in de film niet. Tegenover de kille Britse samenleving wordt India voorgesteld als kleurrijk paradijs waar ouderen door iedereen vol ontzag worden bejegend. Goed, aanvankelijk valt het allemaal tegen : het hotel is een vervallen stofnest dat wordt gerund door een enkele goedbedoelende twintiger ( Dev Patel uit Slumdog Millionaire). Maar de problemen zijn snel verholpen: de jongen doet goed zijn best, de nieuwe bewoners dragen hun steentje bij, en de betoverende omgeving doet de rest. Al gauw prevelt iedereen levenswijsheden die niet zouden misstaan op wenskaarten van Hallmark.

Nee, clichés en sentiment worden niet geschuwd door regisseur en coscenarist John Madden ( Shakespeare in Love). Toch is het succes van de film niet alleen met cynische argumenten te verklaren. The Best Exotic Marigold Hotel is schaamteloze feelgood, maar wel schaamteloze feelgood van de bovenste plank. Met zichtbare liefde gemaakt door een regisseur die zelf tot de doelgroep behoort (Madden is van 1949) en een rits acteurs die de top van de Britse cinema vertegenwoordigen . De zinnen die Judi Dench, Bill Nighy, Maggie Smith en Tom Wilkinson uitspreken zijn niet allemaal even briljant, maar wat zetten ze een charmante mensen neer . En wat zien die Indiase locaties er prachtig uit. Om daarvan te kunnen genieten, hoef je geen zestig-plus te zijn.