nieuwe site?

De restanten van een huwelijk

La tendresse van Marion Hänsel

Jan Pieter Ekker ,

'Ik heb zelden twee mensen gezien, die zo verschillend zijn,' zegt Allison tegen haar vriend Jack, nadat zij tijdens een ongemakkelijk etentje, in een verder uitgestorven restaurant in een Frans skioord, diens ouders enigszins heeft leren kennen.

Het is een terechte constatering; Jacks vader en moeder zijn dan ook gescheiden. Maar nadat Jack een been heeft gebroken bij een snowboardongeluk, zijn ze samen vanuit Brussel naar de Franse Alpen gereden om hem op te halen. Tijdens de urenlange autorit en hun overnachting in het skihotel wordt duidelijk hoe de twee zich tot elkaar verhouden en wat ze nog voor elkaar voelen. En hoe hun band met hun zoon is, en hoe hij over hen denkt.

La tendresse, vernoemd naar een prachtig, weemoedig stemmend liedje van de Franse chansonnier André Bourvil dat klinkt tijdens de aftiteling, is een opmerkelijk lichtvoetige , losse film van de Belgische Marion Hänsel, die naam maakte met strenge, zwaarmoedige films als Les noces barbares (1987) en Noir océan (2010). Maar hoewel veel scènes een prettig-geïmproviseerde indruk maken, schijnt bijna altijd de net wat te schematische constructie door.

Hij – Frans – is bot en ontactvol, een pietje-precies en zeer praktisch ingesteld. En hertrouwd. Zij – Lisa – is dromerig en impulsief, slordig en op een bepaalde manier nog heel onvolwassen. Jack is na de scheiding bij haar gaan wonen, maar sinds hij het huis uit is, is ze alleen. Erg lijkt ze dat niet te vinden; Lisa houdt ervan om alleen te zijn.

Hänsel baseerde het anekdotische script – La tendresse is haar eerste film naar een geheel eigen scenario – min of meer op eigen ervaringen. Lisa vertelt terloops dat ze ooit op een filmset heeft gestaan; het huis waarin Lisa in de film woont is in werkelijkheid van Hänsel. Haar eigen zoon is in de majestueuze openingsbeelden te zien als snowboarder; hij heeft een ongeval in de bergen in Flaine gehad. Het is kennis die niet uit de film te halen is, Hänsel vertelde het in interviews. Het maakt de film beter noch slechter; Hänsel kijkt allerminst om in wrok.

De grootste troeven van La tendresse zijn de acteurs, zowel Olivier Gourmet en Marilyne Canto, die de gescheiden ouders spelen, als Adrien Jolivet (Jack) en Margaux Châtelier (Allison). Maar de show wordt gestolen door de Spanjaard Sergi López, als liftende zeeman die laat zien dat het raadzaam is het leven te nemen zoals het is.