nieuwe site?

Recensie: Maryland

Staat van verwarring

Rick de Gier ,

Een film over de recente rellen in de Amerikaanse staat Maryland? Klinkt interessant. Maar nee, de Franse thriller Maryland blijkt vernoemd naar een villa aan de Zuid-Franse kust, waar het verhaal zich grotendeels afspeelt. In de VS kreeg de film om verwarring te voorkomen maar een andere titel: Disorder.

Die titel dekt de lading beter: hoofdpersoon Vincent (Matthias Schoenaerts) is één bonk onrust. Over de bron van die onrust krijgen we slechts een handjevol aanwijzingen. De ex-commando heeft gevochten in Afghanistan en is vervolgens afgekeurd voor verdere missies. Al wordt de diagnose niet expliciet gesteld, maken Vincents gepijnigde blik en paranoïde manier van doen wel duidelijk dat hij lijdt aan een posttraumatische stressstoornis.

Vincent werkt nu in de beveiliging en krijgt een klus in een grote villa, waar hij de vrouw ( Diane Kruger) en zoon van een rijke Libanese zakenman moet bewaken terwijl die een weekend op pad is. Al gauw krijgt hij het vermoeden dat er serieus gevaar loert, maar is dat werkelijk zo of zit het alleen in zijn hoofd?

De Franse regisseur/scenarist Alice Winocour (die in 2012 debuteerde met het kostuumdrama Augustine) weet Vincents verwarde staat knap over te brengen op de kijker. Door Vincent voortdurend met de camera op de huid te zitten bijvoorbeeld , zodat we niet meer informatie krijgen dan hijzelf, en door te spelen met de soundtrack, waarop omineuze elektronische muziek wordt afgewisseld met vage oorlogsklanken en schel gepiep.

Na een aantal weinig opzienbarende rollen in Engelstalige films (The King's Gardens, Far from the Madding Crowd) mag Schoenaerts hier weer acteren zoals hij dat zo overtuigend deed in Rundskop en De rouille et d'os: stug, intens en een tikje creepy. We hebben het eerder gezien, maar hij blinkt er nog steeds in uit.

Zo heeft Maryland, een tamelijk originele mix van psychologisch drama en actiethriller, al met al veel sterke punten: de continue suspense, de sterke hoofdrol en, naar het einde toe , een aantal erg spannende scènes.

Als regisseur maakt Winocour kortom indruk. Wie weet speelt haar volgende film zich, dankzij dit visitekaartje, wél af in de VS. Alleen is het de vraag of ze in zo'n geval ook haar eigen scenario zal mogen schrijven. Want op dat gebied laat ze hier wel wat steekjes vallen. Van de logica en geloofwaardigheid moet Maryland het uiteindelijk niet hebben.