De geschiedenis wordt nogal eens herschreven als er tijdreizende Terminators in de buurt zijn. Niet onlogisch, want al sinds James Camerons oorspronkelijke film uit 1984 luidt het mantra: ‘the future is not set’. Ook in dit alweer vijfde deel worden er wat tijdlijnen in de war geschopt, om nog maar te zwijgen van de logica van de hele franchise, en het is aan Sarah Conner, Kyle Reese en een bejaarde T-800 om alles recht te breien.

De film begint vlak voor het eerste deel begint, als John Connor (Jason Clarke) in 2029 als laatste redmiddel Kyle Reese (Jai Courtney) terugstuurt naar 1984. Daar moet hij Sarah Connor (Emilia Clarke) redden van een teruggestuurde Terminator (Arnold Schwarzenegger, plus wat special effects om hem er jonger uit te laten zien).

Wat vervolgens begint als leuke knipoog naar de fans, namelijk het frame voor frame kopiëren van het begin van Camerons eerste film, slaat al snel door in het lukraak mengen van flarden dialoog, beeld en thematiek uit eerdere delen, met weinig inspirerende elementen uit eigen koker. Het ontbreekt regisseur Alan Taylor aan een visie, waardoor de film een eigenheid mist die zelfs het armzalige Terminator Salvation nog wel had. Het lukt Taylor zelfs niet om een gevecht tussen de oude en jonge Arnie op een prikkelende manier in beeld te brengen.

Zonder interessante vraagstukken over de verschillen tussen mensen en machines, en met verder enkel doorsnee actie, bezwijkt Genisys uiteindelijk volledig onder het gewicht van alle verwijzingen en knipogen die aanwezig zijn om de fans te paaien . Vooral Schwarzenegger is een parodie van zijn ooit zo iconische schurken-/ heldenrol. Dat hij grijs en gerimpeld is en moeite heeft met zijn mechanische ledematen is nog tot daar aan toe, dat hij de bijnaam ‘Pops’ heeft is al iets tenenkrommender, maar het Kindergarten Cop/True Lies-gevoel dat soms rond zijn personage hangt is moeilijk te verteren.

Het enige echt originele aspect zit in de wirwar aan tijdlijnen en Terminator-modellen die door elkaar lopen. Maar omdat de film sommige plotelementen uit vorige delen wel en andere niet erkent (deel drie en vier lijken nooit gebeurd), en de nieuwste avonturen uiteindelijk suggereren dat al het voorgaande niet heeft plaatsgevonden, is Genisys vooral een dikke middelvinger naar het universum dat Cameron ooit schiep .