nieuwe site?

Recensie: The Boy Next Door

Psychopaat met sixpack

Jelle Schot ,

Producent Jason Blum (Blumhouse Productions) maakte de afgelopen jaren furore in Hollywood met zeer goedkoop gemaakte, maar uiterst succesvolle horrorfilms als Paranormal Activity en Insidious. Met The Boy Next Door probeert hij datzelfde trucje te herhalen, maar dan met een erotische thriller.

Over aandacht had The Boy Next Door rond de Amerikaanse release in ieder geval niet te klagen. Dat lag grotendeels aan hoofdrolspeelster Jennifer Lopez, die gestalte geeft aan Claire, de meest ongeloofwaardige literatuurdocent uit de filmgeschiedenis. Maar vooral ook aan één nu al legendarische scène, waarin de buurjongen uit de titel Claire een eerste editie van Homerus' Ilias cadeau doet. 

In eerste instantie weigert ze het geschenk, omdat het een fortuin moet hebben gekost. Maar nee, zo blijkt: hij tikte het 3000 jaar oude meesterwerk tijdens een garage sale op de kop voor het luttele bedrag van één dollar. 'One man's trash…,' voegt hij er nog ironisch aan toe.

Dat er niemand opmerkzaam genoeg was om dit onwaarschijnlijke zinnetje uit het script te schrappen zegt genoeg over de kwaliteiten van The Boy Next Door. Maar tegelijkertijd verbaast het niet, wanneer je een interview met scenarioschrijfster Barbara Curry leest.

The Boy Next Door gaat in het kort om de affaire tussen alleenstaande moeder Claire en haar negentienjarige buurjongen Noah. Dat is foute boel, want Claire is werkzaam als lerares op Noah's middelbare school. Ze smeekt hem dan ook te vergeten wat er is gebeurd, maar binnen de kortste keren ontpopt hij zich (à la Glenn Close in Fatal Attraction) tot een stalker die Claire en haar familie het leven zuur maakt.

In de ogen van Curry is Claire's grootste zwakte echter niet dat ze met de jongen het bed induikt. Nee, de fundamentele fout die ze maakt is dat ze haar overspelige echtgenoot maar niet vergeeft. En soms is het enige wat je nodig hebt om je eigen zwaktes in te zien een moordlustige psychopaat met een sixpack.

Al met al is The Boy Next Door, met zijn bedenkelijke moralistische ondertoon, de ongeloofwaardige casting — Noah wordt gespeeld door Ryan Guzman, die met geen mogelijkheid voor een negentienjarige scholier kan doorgaan — en de veelheid aan stupide dialogen een film die het vooral van zijn 'zo slecht dat het goed wordt'-gehalte moet hebben.

Maar zelfs daarvoor is The Boy Next Door dan weer niet campy genoeg. Ondanks de lachwekkende slotscène, waarin geheel tegen de verwachtingen in plots in volle glorie een oog wordt uitgestoken.