filmjaar 2016

Recensies: Weiner, 24 Wochen en De held

De critici over de nieuwste films (29 september)

VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies over de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week: de politieke documentaire Weiner, het Duitse drama 24 Wochen en thriller De held.

Weiner (Josh Kriegman, Elyse Steinberg)

Portret van politicus Anthony Weiner, die in 2011 zijn baan kwijtraakte nadat hij een foto van zichzelf in onderbroek en in zichtbaar opgewonden staat stuurde naar een vrouw die niet zijn eigen vrouw is. Twee jaar later gaat Weiner opnieuw de politiek in en doet hij een poging om burgemeester van New York te worden.

VPRO Cinema (★★★★): 'Onthutsende documentaire'
de Volkskrant (★★★★): 'Pijnlijk en wrang-komisch'
The Guardian (★★★★): 'De droom van iedere documentairemaker'

24 Wochen (Anne Zohra Berrached)

Astrid en Lucas vormen samen een gelukkig en succesvol koppel. Zij is een bekend cabaretière en hij haar manager. Het leven lacht ze toe, totdat ze te horen krijgen dat hun ongeboren kind het Syndroom van Down heeft.

VPRO Cinema (★★★★): 'Erg aangrijpend'
de Volkskrant (★★★★): 'Potentiële tearjerker'
NRC (★★★★): 'Er zit niets anders op dan huilen'
The Upcoming (★★): 'Feministisch perspectief'

De held (Menno Myjes)

Sara Silverstein is opgegroeid met geheimen. Haar vader was kampslachtoffer, maar heeft daar nooit over willen praten. Wanneer Sara slachtoffer wordt van een gewelddadige aanranding kunnen de geheimen niet langer verzwegen worden.

VPRO Cinema (★★★): 'Als thriller vermomd familiedrama'
de Volkskrant (★★): 'Laat niets aan verbeelding over'
De Filmkrant (★½): 'Fantasiedodende pasta'

Le fils de Jean (Philippe Lioret)

De volwassen Parijzenaar Mathieu krijgt bericht dat zijn Canadese vader Jean, die hij nooit heeft ontmoet, is overleden. Hij reist af naar Québec waar hij een ongenode gast blijkt. De beste vriend van Jean neemt de immer innemend glimlachende Mathieu echter onder z’n hoede.

VPRO Cinema (★★★): 'Keurig uitgespeeld familiedrama'
de Volkskrant (★★★): 'Iets te keurig drama'
De Filmkrant (★★★½): 'Complexiteit van een thriller'

Storks (Nicholas Stoller, Doug Sweetland)

Waar komen baby’s vandaan? Vroeger uit een fabriek boven op een bergtop, beheerd door ooievaars, die ze vervolgens de hele wereld over bezorgden. De vogels hebben echter een lucratievere business gevonden: het rondbrengen van internetbestellingen.

VPRO Cinema (★★★): 'Doelgroep zal zich niet vervelen'
de Volkskrant (★★): 'Mager en makkelijk'
NRC (★★): 'Halfslachtige middelmaat'

La tierra y la sombra (César Augusto Acevedo)

Een Colombiaanse familie werkt onder barre omstandigheden in een suikerrietveld. Pater familias Alfonso is dit lot ooit ontvlucht, maar keert terug naar huis wanneer hij verneemt dat zijn zoon doodziek is.

VPRO Cinema (★★★): 'Prachtig gestileerd'
de Volkskrant (★★★★): 'Betoverende eenvoud'
Het Parool (★★★★): 'Bedachtzaam vertelde film'

Miss Peregrine's Home for Peculiar Children (Tim Burton)

Jake ontdekt dankzij aanwijzingen van zijn opa een geheim toevluchtsoord: mevrouw Peregrine’s weeshuis voor bijzondere kinderen. Maar als Jake kennismaakt met de bewoners en hun bijzondere gaven, realiseert hij zich dat veiligheid slechts een illusie is.

VPRO Cinema (★★): 'Invuloefening met excentrieke typetjes'
de Volkskrant (★★★): 'Mist eigenheid'
NRC (★★★★): 'Burton hervindt zijn vorm'

Don’t Breathe (Fede Alvarez)

Drie vrienden denken dat ze de perfecte inbraak hebben bedacht. Midden in de nacht sluipen ze het huis van een rijke blinde man binnen. Ze denken dat de klus zo geklaard zal zijn, maar ze hebben het mis.

de Volkskrant (★★★★): 'Steengoed'
Schokkend Nieuws (★★★★): 'Beklemmende expertise'
The Guardian (★★★★): 'Zorgvuldig opgebouwde spanning'

Deepwater Horizon (Peter Berg)

Heldendrama over het grootste olielek aller tijden, in de Golf van Mexico in 2010. Centraal staan de mannen en vrouwen aan boord, wiens levens voorgoed veranderden.

de Volkskrant (★★★): 'Alles wat je van een rampenfilm mag verwachten'
NRC (★★★★): 'Ouderwetse rampenfilm'
The Guardian (★★★): 'Zwaarwichtige rampenfilm'