nieuwe site?

Binnenkort op de dvd: februari

De interessantste dvd-releases van de komende maand

Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste dvd-releases van de komende maand.

 

8 januari

J'ai Tué Ma Mère (Xavier Dolan)
Bejubelde debuutfilm van Xavier Dolan (toen 19 jaar), die tevens de hoofdrol speelt. De film gaat over de grillige relatie tussen Hubert, een egoïstische puberzoon, en zijn bij vlagen ronduit gemene alleenstaande moeder. Hubert is nog net niet in staat het juk van de ouderlijke autoriteit af te schudden, waardoor er om de haverklap knetterende ruzies ontstaan. Toch is de film door de wederzijdse afhankelijkheid en mooie herinneringen ook aandoenlijk en bovendien fraai gefilmd.
Sterren : ***
Extra’s:
geen. 

9 februari

The Town (Ben Affleck)
Acteur Ben Affleck kroop voor The Town wederom op de regisseursstoel, maar speelt ook de hoofdrol van een crimineel die verliefd wordt op een door hem gegijzelde bankmedewerkster (Rebecca Hall). De film is gesitueerd in de arme en criminele wijk Charleston in Boston, waar Affleck zelf opgroeide. Geïnspireerd op films als Heat en The Bank Job voldoet The Town als spannende misdaadthriller.
Sterren: ***
Extra’s :
The Real People of the Town + Ben Affleck: Director & Actor. Op de Blu-ray versie is een Extended cut (30 min. langer) te vinden.

10 februari

Despicable Me (Pierre Coffin, Chris Renaud)
Meesterschurk Gru (Steve Carrel) staat op het punt zijn meest verschrikkelijke daad tot nu toe te plegen : het stelen van de maan. Concurrent-schurk Vector en drie schattige weeskindjes gooien echter roet in het eten. Despicable Me (Nederlandse titel: Verschrikkelijke ikke) is een fijne, bij vlagen surrealistische Amerikaanse animatiefilm, die eens niet van de geijkte studio’s Pixar en Dreamworks afkomstig is, maar van Universal.
Sterren: ***
Extra’s:
meerdere featurettes, commentaar van de regisseurs en drie korte bonusfilms.

16 februari

The Social Network (David Fincher)
Voor acht Oscars genomineerde film over Mark Zuckerberg, oprichter van Facebook en de jongste miljardair uit de geschiedenis. De grootste prestatie van regisseur Fincher (Fight Club, Se7en) is dat hij van het met ellenlange – maar vlijmscherpe – dialogen doorspekte script van Aaron Sorkin, een ongelooflijk sexy en energievolle film heeft gemaakt.  Met als absoluut hoogtepunt de met behulp van de tiltshift techniek gefilmde roeiscène; een grove stijlbeuk, maar desalniettemin onvergetelijk.
Sterren: ****
Extra’s:
audiocommentaar van David Fincher, Aaron Sorkin en de cast, making of en talloze featurettes.

17 februari

Enter the Void (Gaspar Noé)
Enter the Void van enfant terrible Gaspar Noé (Irréversible) werd in Cannes onthaald op boegeroep én een staande ovatie. De tweeënhalf uur durende psychedelische trip is vooral in stijl en vormgeving een dapper en geslaagd experiment, maar inhoudelijk heeft de film vrij weinig te zeggen.
Sterren: **
Extra’s:
geen.

El secreto de sus ojos (Juan José Campanella)
Stijlvolle thriller en liefdesdrama in één, over een Officier van Justitie die blijft denken aan een gruwelijke onopgeloste verkrachting en moord van decennia terug. Hij besluit zijn ideeën over de zaak op papier te zetten. El secreto de sus ojos versloeg bij de Oscar voor beste buitenlandse film tot ieders verrassing grote favorieten Das weiße Band en Un prophète, maar na het zien van de Argentijnse film kan je niet anders concluderen dan dat het een waardige winnaar is.
Sterren: ****
Extra’s:
geen.

The Illusionist (Sylvain Chomet)
Prachtige handgetekende animatiefilm van Sylvain Chomet, die eerder al het volstrekt originele en humoristische Les triplettes de Belleville maakte. Het nostalgische The Illusionist, een dromerig pleidooi voor magie, is gebaseerd op een script van de Franse komiek Jacques Tati uit 1956.
Sterren: ****
Extra’s:
geen.

24 februari

Briefgeheim (Simone van Dusseldorp)
Eigentijdse verfilming van Jan Terlouws klassieke jeugdboek uit 1973. De Koude Oorlog-setting heeft plaatsgemaakt voor mobieltjes en iPods, maar de plot – drie kinderen stuiten op een vreselijk geheim – is min of meer ongewijzigd gebleven. Simone van Dusseldorps adapatie is niet over de gehele linie even sterk, maar spannend is het zeker.
Sterren: ***
Extra’s:
videoclip Maaike