Met een horde gillende tieners achter dranghekken en acteurs die handtekeningen uitdelen, hebben de Upfronts soms veel weg van Hollywood. De 'suits' zien het minzaam glimlachend aan. Want het mag er niet zo uitzien, maar het draait vandaag toch echt om hen, en nu eens niet om 'the talent'. Terwijl het circus aan de overkant van de straat voortduurt, met limo's die af en aan rijden, praten adverteerders, zenderbazen en reclamebedrijven onverstoorbaar verder.

De adverteerders hebben de hoepel in handen, om de circusmetafoor nog even vast te houden, de zenders zijn de poedels die erdoor springen. Hoeveel miljoenen gaan adverteerders straks besteden, hoeveel air kopen ze, welke series zien ze zitten, en welke niet? De zenders kunnen er alleen maar het beste van hopen. Hebben ze, in de weken en maanden voor deze week losbarstte, in hun vergaderzaaltjes de juiste keuzes gemaakt, als het ging om welke pilots groen licht kregen en welke niet? De Upfronts zijn een week vol angst en verlangen voor mannen als Leslie Moonves, de baas van CBS, en Ted Harbert van NBC.

Zoals de New York Times opmerkte, zijn de Upfronts ook het moment om de stemming te peilen. Hoe denken de televisiemakers van Amerika dat de kijkers zich voelen? Wat hebben ze nodig, volgens hen? Een paar dingen vallen op. Er moet meer gelachen worden, blijkbaar; de zenders komen niet voor niets met een hele reeks nieuwe comedies. Lachen is immers het beste medicijn, en in deze crisis, waarvan het einde nog lang niet in zicht is, kan de gewone Amerikaan wel een uitlaatklep gebruiken, ‘s avonds na zijn baan, of tweede baan – als hij al werk heeft. Je hoort het zo’n zenderbaas zeggen: laten we de mensen een lol doen , jongens. Even niet zo moeilijk. Gewoon ontspannen lachen voor de buis - wie wil dat nu niet? Good point.

De hoofdpersoon van Arrow: biceps en wasbordje

Gooi er een handvol superhelden bij, en klaar ben je. Want dat hebben de Amerikanen nu blijkbaar ook nodig: sterke mannen die nietsontziend de klus klaren, hoe moeilijk ook. Vandaar de superboogschutter in de fantasyserie Arrow. En het Beast, helft van het duo uit Beauty and the Beast heeft armen waarin elke Amerikaanse vrouw zou willen schuilen en een kracht en stamina die iedere man wel kan gebruiken. Het is opvallend: Arrow, Beauty and the Beast, maar ook Elementary en Vegas, ademen een zekere grimmigheid en worden bevolkt door mensen die het recht in eigen handen nemen.

Ilse van der Velden, New York

Meer artikelen over de Upfronts in New York