Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste dvd-releases in de maand maart.

5 maart

Drive (Nicolas Winding Refn)
De eigenzinnige Refn – bekend van de keiharde Pusher-trilogie, het buitensporige gevangenisdrama Bronson en het mythische Valhalla Rising – kreeg in Cannes de prijs voor beste regie voor de existentiële actiefilm Drive. Over een naamloze stuntrijder die ’s nachts bijverdient als chauffeur bij roofovervallen. Strakke regie, fraai camerawerk en een sexy jaren-tachtigtechnoscore zorgen voor een herkenbare stijl. Hoofdrolspelers Gosling en Mulligan hebben duidelijk chemie, en de bijrollen in Drive worden uitstekend ingevuld, met als hoogtepunt komiek Albert Brooks, die ‘ against type’ is gecast als meedogenloze maffioso.
Sterren: ****
Extra’s: Documentaire van 65 min. over de regisseur Nicolas Winding Refn

8 maart

De Heineken Ontvoering (Maarten Treurniet)
De werkelijkheid werd hier en daar om dramatische redenen aangepast. Zo zijn er in De Heineken Ontvoering niet vijf ontvoerders, maar vier. Eigenschappen van zware jongen Willem Holleeder en kruimelcrimineel Martin Erkamps werden bij elkaar gebracht in de fictieve ontvoerder Rem Hubrechts. Dramatisch is Rem een meesterzet, de ingreep levert op alle mogelijke niveaus extra spanning op. Rutger Hauer als Freddy Heineken is fantastisch in zijn eerste Nederlandse hoofdrol in jaren, maar de grote verrassing van de film is de negentienjarige Reinout Scholten van Aschat ( zoon van Gijs) als Rem.
Sterren: ****
Extra’s : Trailer

13 maart

King of Devil’s Island (Marius Holst)
In 1915 kwamen de kansarme jongens die op het eiland Bastøy werden heropgevoed in opstand tegen de harde en ongevoelige behandeling door de volwassenen. Regisseur Holst gebruikte dit historische gegeven als raamwerk voor een sterk, aangrijpend drama, dat wel wat doet denken aan One Flew Over the Cuckoo’s Nest, met een snufje Moby Dick. Met de komst van de bonkige, opstandige Erling (Helstad) verandert het kwetsbare evenwicht op Bastøy, met dramatische gevolgen. Winnaar van ondermeer de Amanda (=Noorse Oscar) voor beste film.
Sterren: ****

19 maart

The Artist (Michel Hazanavicius)
Fantastische hommage aan de zwijgende cinema. Wanneer in Hollywood de talkies arriveren lacht flamboyante ster George Valentin hartelijk en doet koppig zwijgend voort. Zijn onvermijdelijke neergang valt samen met de Beurskrach van 1929. Tegelijkertijd is de ster van kekke actrice Peppy Miller, door charmeur Valentin aan haar eerste rolletje geholpen, snel rijzende. Dujardin excelleert in ieder register en oogstte in Cannes de acteurs-Palm. De muziek van Ludovic Bource zet in dit tijdloze filmjuweel de klinkende punt op de i.
Sterren: *****
Extra’ s: Bloopers, Behind the scenes, Interviews met Michel Hazanavicius en Bérénice Bejo

20 maart

Nova Zembla (Reinout Oerlemans)
Amsterdam, 1596. De onervaren wees Gerrit de Veer (De Hoog) is een onwaarschijnlijke zeeheld, maar omdat hij goed is opgeleid mag hij als schrijver mee aan boord van een schip van ontdekkingsreiziger Willem Barentsz (De Lint). Nova Zembla begint veelbelovend: de historische decors zijn overtuigend, de personages interessant genoeg, de gebeurtenissen vakkundig in beeld gebracht. Maar nadat het schip vastloopt in het poolijs gebeurt er niet veel meer. Een avonturenfilm met te weinig avontuur , dat maakt zelfs het gretig gefilmde decolleté van Doutzen Kroes niet meer goed .
Sterren: **
Extra’s: Audiocommentaar van Reinout Oerlemans en cameraman Lennert Hillege, Trailers Lotus en One Day, Making of Première verslag, Trailer en teaser Nova Zembla, Videoclip van Armin van Buuren, Foto’s

21 maart

All Stars 2 Old Stars (Jean van de Velde)
Op de voetbalkomedie All Stars uit 1997 volgden een succesvolle televisieserie en diverse internationale remakes, dus een vervolg lag voor de hand. De antihelden uit deel één zijn intussen veertien jaar ouder, maar geen van allen veel wijzer. Wanneer een van hen in Spanje gaat trouwen, beschouwt de rest dat als excuus voor een zuidwaartse roadtrip. De slapstickhumor blijft een poos leuk, maar zodra regisseur/scenarist Van de Velde die afwisselt met bloedserieuze thema’s begint de film te irriteren.
Sterren: **
Extra’s: Videoclip (theme song), Trailer, The making of All Stars 2 Old Stars

Contagion (Steven Soderbergh)
Actiethriller over de uitbraak van een besmettelijke ziekte, en het team artsen dat de epidemie moet zien te stoppen. Soderbergh bouwt de spanning aanvankelijk aardig op, maar na ruim een halfuur komt de film tot stilstand en kabbelt het verhaal lusteloos voort. Wanneer de belangrijkste personages eenmaal zijn geïntroduceerd, doet de regisseur weinig meer dan snel en veelvuldig wisselen tussen de verschillende metropolen. Door de vlotte montage en indringende muziek wordt de groeiende paniek enigszins invoelbaar gemaakt, maar echt spannend wordt deze degelijke virusthriller nooit.
Sterren: ***

The Ides Of March (George Clooney)
De vierde film van Clooney als regisseur volgt de werdegang van een jonge, ambitieuze mediastrateeg (Ryan Gosling), die ervoor moet zorgen dat zijn kandidaat, de charismatische gouverneur Morris (Clooney), de presidentskandidaat van de Democraten wordt. Fraai geschoten en goed geacteerd drama over bedrog, opportunisme en teleurstelling, maar we hebben het allemaal al eerder en ook beter gezien. Want hoe schokkend is de vaststelling dat je politici niet kunt vertrouwen?
Sterren: ***

Moneyball (Bennett Miller)
Moneyball, over het gedenkwaardige 2002- seizoen van honkbalteam de Oakland Athletics, is geen typische Hollywood- sportfilm met inspirerende climax in de derde akte. Er is wel honkbal te zien, maar de actie speelt zich meer af in het clubhuis dan op het honkbalveld. Pitt speelt Billy Beane, de eigenzinnige manager van het nietige Oakland Athletics, die het samen met honkbalstatisticus Peter Brand (fijne rol van Jonah Hill) opneemt tegen de rest van de honkbalwereld. Intelligent, onderhoudend en met altijd spannende dialogen van Aaron Sorkin (The Social Network).
Sterren: ****

Beginners (Mike Mills)
Filmmaker/beeldend kunstenaar Mills baseerde zijn tweede speelfilm op eigen ervaringen: vlak na het overlijden van zijn moeder onthulde zijn 75-jarige vader dat hij homoseksueel was. Nog even genoot pa Mills met volle teugen van de gay lifestyle, tot hij een paar jaar later ook aan kanker overleed. Plummer speelt de vader met veel elan, McGregor is ingetogen als rouwende zoon en Laurent charmeert als zijn liefje. Het verhaal kabbelt met weinig urgentie voort, maar daar staan innemende personages, verrassende humor en een inventieve stijl tegenover.
Sterren: ****
Extra’s: Audiocommentaar van Mike Mills, The Making of Beginners, Promo Beginners

27 maart

50/50 (Jonathan Levine)
De titel verwijst naar de prognose die de 27- jarige Adam wordt voorgehouden – hij heeft een kwaadaardige tumor en vijftig procent kans op overleving – maar zou ook kunnen slaan op de formule van de film : vijftig procent platte buddy-komedie, vijftig procent serieus kankerdrama. Klinkt als een slecht idee, maar het werkt. Scenarist Will Reiser (Da Ali G Show ) baseerde het verhaal op eigen ervaringen en treft de juiste toon tussen luchtig en gevoelig. Prima bijrollen van Anjelica Huston, Bryce Dallas Howard en Philip Baker Hall.
Sterren: ****

Margin Call (J.C. Chandor)
Een analist bij een grote verzekeringsbank ontdekt dat het bedrijf, en de hele financiële wereld, op de rand van de afgrond staat. Regisseur Chandor toont hoe zakelijke en morele dilemma’s verstrikt raken, en hoe personages op elk niveau worstelen met beslissingen. Met wervelende dialogen en doordenderende ontwikkelingen bouwt hij spanning op zonder enige vorm van fysieke actie. Een boeiende thriller met een geweldig acterende ensemblecast die de menselijke kant van een schijnbaar onmenselijke wereld toont.
Sterren: ****

28 maart

The Rum Diary (Bruce Robinson)
Johnny Depp en Hunter S. Thompson, twee namen die filmliefhebbers na Fear and Loathing in Las Vegas graag samen in een zin horen. The Rum Diary, de debuutroman van Thompson waarop deze meest recente samenkomst is gebaseerd, is echter niet zijn sterkste werk. Depp stort zich vol overgave op zijn rol, maar het levert niet meer op dan een sympathieke vertelling die iets wegheeft van een uitgebreid reisverslag. Met veel alcohol, en een beetje drugs, dat wel.
Sterren: **