In de openingsbeelden van El Sicario doet een in het zwart geklede beer van een vent in een smoezelige hotelkamer een zwarte doek voor zijn hoofd, zodat hij onherkenbaar is. Vervolgens verhaalt hij over zijn leven als lijfwacht van een Mexicaanse drugsbaron – tot in de gruwelijkste details.

De bloedstollende documentaire wordt door EYE aan de man gebracht met een opvallend grafisch affiche: het inktzwarte contour van de lijfwacht tegen een bloedrode achtergrond.



Hetzelfde stramien en dezelfde scherpe kleurstelling, vooral bekend van Russische propagandaposters, wordt vaker gebruikt. Frank Kampes, bijvoorbeeld, paste het toe op zijn met de Cinema. nl Afficheprijs bekroonde poster van Theo van Goghs 06/05. Het affiche van La mujer sin cabeza (‘de vrouw zonder hoofd’) van de Argentijnse filmmaakster Lucrecia Martel had iets meer detail; de poster van Autobiografia lui Nicolae Ceausescu (‘de autobiografie van Nicolae Ceausescu’) van de Roemeen Andrei Ujica , die vorig jaar door EYE in de Nederlandse filmhuizen werd uitgebracht, is net zo kaal als die van El Sicario: het inktzwarte contour van de Roemeense dictator tegen een even bloedrode achtergrond.