Hij gebruikte een gewaagde mix van live action en animatie in Who Framed
Roger Rabbit en state of the art special effects in Back to the Future 2.
Maar vooral was hij een van de eersten die succesvol de techniek van motion
capture onderzocht. Daarbij laat je acteurs een pak aantrekken waarmee hun
bewegingen door de computer kunnen worden vastgelegd. De computer gebruikt die
data dan om computerpersonages realistisch te laten bewegen.
In The Polar
Express, Beowulf en A Christmas Carol paste hij de techniek toe, met steeds iets
beter resultaat.
De grootste sprong maakte hij met de eerste film
: hij liet Tom Hanks de rollen van vijf personages spelen, waarna die personages
– onder wie de jonge held, de conducteur en de kerstman – door de computer
werden gegenereerd. Het ziet er behoorlijk realistisch uit, alleen de ogen
lijken nog wat doods. Al met al een baanbrekend staaltje animatietechniek, dat
veel navolging kreeg en ongetwijfeld nog zal krijgen.
Maar je moet
je als filmmaker niet uitsluitend richten op de techniek. The Polar Express is
ongetwijfeld erg interessant voor liefhebbers van de geschiedenis van de
filmtechniek, maar die moeten daarbij wel een suikerzoet verhaal voor lief nemen
.
Speciaal voor die doorbijters, dus.
The Polar Express:
maandag 24 december, 20:30 uur, SBS 6
Robert Zemeckis is een filmmaker die steeds probeert de grenzen van de techniek op te zoeken.