nieuwe site?

De top 10 van Ronald Rovers

De beste films van 2012

Ronald Rovers ,

1. Once Upon a Time in Anatolia
Nuri Bilge Ceylans reis naar het einde van de nacht begint als mix van western en detective maar verandert in een metafysische roadmovie over schuld en boete en de verhouding van de personages tot de wereld.

2. Holy Motors
Leos Carax laat kijkers zwemmen in film in deze 24-uurs odyssee langs filmplekken en personages. Film is a girl and a gun, heet het in de filmgeschiedenis. Film is, zegt Carax, alles en meer.

3. The Mill and the Cross
Door Lech Majewski minutieus geconstrueerde eigentijdse verbeelding van Brueghels De Kruisdraging. Een film van een schilderij dat altijd al een film was.

4. Amour
Een prisma dat alle golflengten van de liefde laat zien, culminerend in liefde als laatste daad en afscheid. Alles in de film is teruggebracht tot de essentie.

5. Wuthering Heights
Alle sentimentele ballast in Andrea Arnolds woest zintuiglijke verfilming van Emily Brontës roman is weggesneden. Ze maakte zo’n krachtige nieuwe adaptatie dat die soms letterlijk de adem deed inhouden.

6. À perdre la raison
Joachim Lafosse reconstrueert met benauwende precisie de affaire Lhermitte uit 2007 waarin de moeder van vijf kinderen besloot om een voor een hun leven te beëindigen.

7. ¡Vivan las antipodas!
Gescheiden levens van mensen op vier maal twee tegenpolen op aarde werden door Victor Kossakovsky aan elkaar gespiegeld. Vreemde echo’s van woorden, gedrag en plekken suggereren een onzegbare samenhang .

8. The Invader
Prachtig allegorisch debuut van Nicolas Provost over een zwarte man die aanspoelt op de zuidkust van Europa en vervolgens voortdurend in botsing komt met zijn gedroomde paradijs.

9. Skyfall
Een van de beste Bondfilms ooit doordat spektakel, humor en drama in balans zijn. Zonder de gadgets maar mét Javier Bardem als een fantastische bad guy die continu de Bondtraditie van bad guys op de hak neemt.

10. Elena
‘De jacht op het geld heeft de Russen sterk veranderd,’ vindt Andre Zvjaginstev . Elena laat hun obsessie met bezit en klassenverschillen zien in de stijl van een uitgebeende film noir.