Film als unieke, eenmalige belevenis, dat is waar het themaprogramma Signals: Sound Stages dit jaar om draait.

Gedurende het festival zullen onder de vlag van Sound Stages op talloze plekken in het centrum van de stad – van café tot kerk, van verlaten poppodium tot theater – performances, installaties, speelfilms en documentaires te zien zijn. Een aantal verrassingsfilms, met uiteenlopende muzikale onderwerpen, worden eenmalig op een bijzondere locatie vertoond, zoals in een jazzcafé of een platenzaak, waarbij de inhoud van de film resoneert met de locatie, maar ook de akoestiek van de ruimte een rol speelt.

De huidige trend waarin filmzalen steeds meer dienst doen als concertzaal vormde de inspiratiebron voor programmeur Edwin Carels. ‘Stomme films met live georkestreerde soundtracks, operaregistraties en live gestreamde popconcerten vinden vaker hun weg in de nationale filmtheaters. Filmkijken wordt ook steeds nadrukkelijker een sociaal gebeuren. Met Sound Stages zoeken we naar nieuwe manieren om publiek zowel met de film als met elkaar in het donker te verbinden.’

De haven als bioscoop
Het themaprogramma past eveneens in de ambities van het IFFR om de gehele stad steeds meer bij het festival te betrekken, door de bioscoop te verlaten en een dialoog aan te gaan met de omringende architectuur.

Zo werden in 2009 al drie bijzondere films geprojecteerd op markante gebouwen in het centrum. En onlangs nog maakte het festival een partnerschap met het Havenbedrijf Rotterdam bekend, waarbij de hoop werd uitgesproken om in de toekomst de Onderzeebootloods op het RDM-terrein of het World Port Center op de Kop van Zuid als vertoningruimte te gebruiken.

Een samenwerking die de fantasie prikkelt. Hoe anders zal het bijvoorbeeld zijn om Josef von Sternbergs stomme klassieker The Docks of New York (1928) te bekijken op een plek die ruikt als het decor waarin de film zich afspeelt, met het klotsende water van de Maas op de achtergrond en de door het orkest gespeelde soundtrack die via de stalen loodswanden wordt weerkaatst?

Future Cinema
Dat de mogelijkheden van film als belevenis de bioscoopzaal ver overstijgen, bewijst ook het Britse Future Cinema, een bedrijf gespecialiseerd in het creëren van ‘onderdompelende, sociale filmevenementen’, waarin de kijker bij het verhaal wordt betrokken.

Zo organiseerde Future Cinema in 2011 op een tot Californische kust omgetoverde Londense werf voor achtduizend mensen vertoningen van jaren ‘80 klassiekers Top Gun en The Lost Boys, met verkleed publiek in pilotenkostuums, acteurs als personages uit de film die de interactie met de bezoeker aangaan, en beachvolleybal en watersportmogelijkheden. The Shawshank Redemption ontvangt dit jaar in Londen, New York en Athene een gelijkaardige behandeling.

Film als interactief theater is vast niet hoe men bij het IFFR de toekomst van de cinema ziet, maar met Signals: Sound Stages en de samenwerking met het Havenbedrijf sluit het zich wel aan bij een lange rij initiatieven om in tijden van thuisbioscopen en illegale downloads de filmische ervaring te verrijken.

Hier vind je meer informatie over het programma.