Wuthering Heights (Andrea Arnold)
Arnold, maakster van de sociaal-
realistische films Red Road en Fish Tank, heeft een heel eigenzinnige kijk op
Emily Brontë’s klassieke roman. Haar versie is veel rauwer, realistischer dan
alle voorgangers. De bovennatuurlijke elementen uit het boek verdwenen, en het
imposante landhuis Wuthering Heights is geen spookhuis, zoals in de meeste
eerdere versies, maar een lekkende, modderige bouwval. De film wordt daar
inderdaad realistischer van, maar opvallend genoeg ook afstandelijker. De kijker
wordt met zijn neus zo op de werkelijkheid gedrukt, dat hij zich daar het
liefst vanaf wendt.
Sterren: ***
Skyfall (Sam Mendes)
James Bond bestaat vijftig jaar en dat wordt
gevierd met een geslaagde aflevering in de spionnenreeks, inclusief geestige
knipogen naar het culturele erfgoed. Er is een lijst uitgelekt met de
identiteiten van alle NAVO-spionnen, en 007 moet de wereld over om die te
onderscheppen. Craig en schurk Bardem zijn in vorm, regisseur Mendes (American
Beauty) treft de juiste toon en het camerawerk van Roger Deakins is prachtig.
Helaas wordt de belofte van de enerverende eerste helft niet ingelost in de
climax.
Sterren: ***
Extra's: Locaties; 'Behind the wheel' - achter
het stuur van de Aston Martin
Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste dvd-releases in de maand maart.
4 maart
5 maart
Beasts of the Southern Wild (Benh Zeitlin)
Visueel overweldigend
fantasydrama over de fictieve nederzetting The Bathtub in het deltagebied van de
Mississippi. De bewoners trekken weg omdat hun land wordt overspoeld, maar de
alcoholistische Wink wil van geen wijken weten, ook al brengt de alleenstaande
vader daar zijn zesjarige dochter Hushpuppy mee in gevaar. Stralend middelpunt
van de film is Quvenzhané Wallis, die Hushpuppy met veel energie en een bijna
volwassen uitstraling speelt. De moeizame relatie met haar vader is aangrijpend
en geloofwaardig. En botst regelmatig met de geforceerd magisch-realistische
elementen inde film.
Sterren: ***
Extra's: Trailer; Making of;
Deleted Scenes
13 maart
Killer Joe (William Friedkin)
De Texaanse sheriff Killer Joe (
McConaughey) verdient bij als huurmoordenaar, en wordt als zodanig door een
trailer park trash-gezin ingehuurd. Omdat ze (nog) geen geld hebben, krijgt Joe
dochter Dottie aangeboden als onderpand. Buiten Hollywood om gemaakte thriller
van verloren zoon Friedkin (The French Connection, The Exorcist) begint komisch
, maar wordt allengs grimmiger, en eindigt in een orgie van geweld. Waarin een
belangrijke rol is weggelegd voor McConaughey en een gefrituurd kippenpootje.
Film is gebaseerd op toneelstuk van Tracy Letts (net als Friedkins vorige film
Bug), die ook het scenario schreef.
Sterren: ****
The Paperboy (Lee Daniels)
Net als in Precious (2010) wentelt regisseur
Daniels zich weer met plezier in de ellendige omstandigheden van zijn
hoofdpersonages, deze keer een ‘death row groupie’ (Kidman), een homoseksuele
journalist (McConaughey) en een ter dood veroordeelde (Cusack). De plot, naar de
roman van Peter Dexter, is voor Daniels slechts bijzaak. Wat een nogal warrige
film oplevert, maar wel één vol fraaie momenten. Met voorop de eerste ontmoeting
tussen ‘death row groupie’ Kidman en haar ter dood veroordeelde Cusack.
Vuurwerk!
Sterren: ***
15 maart
Amour (Michael Haneke)
George en Anne zijn twee oud-pianoleraren.
Hoogopgeleid, beschaafd en met elkaar vergroeid. Je kan zien dat ze samen lang
en gelukkig hebben geleefd. Maar daar maakt Haneke een eind aan. Anne krijgt een
beroerte. Raakt de controle over haar lichaam kwijt en vervolgens over haar
geest. Haneke neemt de tijd het lichamelijke verval in al zijn pijnlijke details
vast te leggen. Afgezien van één scène in het begin speelt alle actie zich af
in het appartement van het tweetal. Dat klinkt als een toneelstuk, maar Amour is
onversneden cinema.
Sterren: ****
Love is All You Need (Susanne Bier)
Susanne Bier, die in 2011 een Oscar
won met In a Better World, staat bekend om haar interessante studies van
complexe onderwerpen als rouw, schuld en verraad. Met deze conventionele romcom
over een weduwnaar en een bedrogen kankerpatiënte zet ze echter een ferme stap
in een andere richting. Er zijn spaarzame momentjes die gloeien van oprechte
emotie, vooral dankzij actrice Trine Dyrholm, maar de perikelen schipperen
verder onscherp tussen drama en klucht, terwijl doelloze verhaallijnen en
bijfiguren de film nodeloos vertroebelen en verlengen.
Sterren: **
20 maart
Het meisje en de dood (Jos Stelling)
Het meisje, dat is Elise (Hoeks),
een jonge, laat-negentiende-eeuwse schone, die in een Duits hotel de vaste
courtisane is van een oude, rijke, valse graaf. De dood is Nicolai, een
Russische medicijnenstudent op doorreis die met zijn vasthoudende liefde haar
hart breekt. Maar hoeveel poëzie de film op papier ook bevat, die weet bij
gebrek aan chemie tussen de hoofdrolspelers maar niet tot leven te komen en
vervalt zo tot larmoyante kitsch. Won het Gouden Kalf voor de beste film tijdens
het NFF 2012.
Sterren: **
Anna Karenina (Joe Wright)
Ondanks ruim twintig eerdere verfilmingen
weet regisseur Joe Wright (Atonement) nog iets aan het beroemde boek van Lev
Tolstoj toe te voegen: theater. Vrijwel de hele film bevinden we ons in een oud
theater. De acteurs bevinden zich in geschilderde decors en zelfs paardenraces
worden indoor gehouden. Knightley als de overspelige Anna Karenina doet erg haar
best, maar blijft als personage te veel op afstand. Juist omdat Wright zo
uitbundig te werk gaat. De film wervelt en de beelden boeien altijd, maar de
intimiteit en breekbaarheid van Tolstojs personages zijn verdwenen.
Sterren: ***
Argo (Ben Affleck)
Echt gebeurd: in 1980 produceerde de CIA in
samenwerking met Hollywood een nep-sciencefictionfilm die zogenaamd in Iran zou
worden opgenomen, om daar een groepje gegijzelde Amerikanen te kunnen bevrijden
. Ben Affleck bewerkt de geschiedenis in zijn derde film als regisseur tot een
spannende, geestige politieke thriller met smaakvolle feelgoodsaus. Affleck,
zelf in de hoofdrol als man-met-het-plan, blijft een wat vlakke acteur, maar
heeft louter sterke tegenspelers om zich heen verzameld. Het overtuigende
tijdsbeeld draagt bij aan het gevoel dat de waarheid niet te veel geweld is
aangedaan.
Sterren: ****