Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste dvd-releases in de maand maart.

4 maart

Wuthering Heights (Andrea Arnold)
Arnold, maakster van de sociaal- realistische films Red Road en Fish Tank, heeft een heel eigenzinnige kijk op Emily Brontë’s klassieke roman. Haar versie is veel rauwer, realistischer dan alle voorgangers. De bovennatuurlijke elementen uit het boek verdwenen, en het imposante landhuis Wuthering Heights is geen spookhuis, zoals in de meeste eerdere versies, maar een lekkende, modderige bouwval. De film wordt daar inderdaad realistischer van, maar opvallend genoeg ook afstandelijker. De kijker wordt met zijn neus zo op de werkelijkheid gedrukt, dat hij zich daar het liefst vanaf wendt.
Sterren: ***

Skyfall (Sam Mendes)
James Bond bestaat vijftig jaar en dat wordt gevierd met een geslaagde aflevering in de spionnenreeks, inclusief geestige knipogen naar het culturele erfgoed. Er is een lijst uitgelekt met de identiteiten van alle NAVO-spionnen, en 007 moet de wereld over om die te onderscheppen. Craig en schurk Bardem zijn in vorm, regisseur Mendes (American Beauty) treft de juiste toon en het camerawerk van Roger Deakins is prachtig. Helaas wordt de belofte van de enerverende eerste helft niet ingelost in de climax.
Sterren: ***
Extra's: Locaties; 'Behind the wheel' - achter het stuur van de Aston Martin

5 maart

Beasts of the Southern Wild (Benh Zeitlin)
Visueel overweldigend fantasydrama over de fictieve nederzetting The Bathtub in het deltagebied van de Mississippi. De bewoners trekken weg omdat hun land wordt overspoeld, maar de alcoholistische Wink wil van geen wijken weten, ook al brengt de alleenstaande vader daar zijn zesjarige dochter Hushpuppy mee in gevaar. Stralend middelpunt van de film is Quvenzhané Wallis, die Hushpuppy met veel energie en een bijna volwassen uitstraling speelt. De moeizame relatie met haar vader is aangrijpend en geloofwaardig. En botst regelmatig met de geforceerd magisch-realistische elementen inde film.
Sterren: ***
Extra's: Trailer; Making of; Deleted Scenes

13 maart

Killer Joe (William Friedkin)
De Texaanse sheriff Killer Joe ( McConaughey) verdient bij als huurmoordenaar, en wordt als zodanig door een trailer park trash-gezin ingehuurd. Omdat ze (nog) geen geld hebben, krijgt Joe dochter Dottie aangeboden als onderpand. Buiten Hollywood om gemaakte thriller van verloren zoon Friedkin (The French Connection, The Exorcist) begint komisch , maar wordt allengs grimmiger, en eindigt in een orgie van geweld. Waarin een belangrijke rol is weggelegd voor McConaughey en een gefrituurd kippenpootje. Film is gebaseerd op toneelstuk van Tracy Letts (net als Friedkins vorige film Bug), die ook het scenario schreef.
Sterren: ****

The Paperboy (Lee Daniels)
Net als in Precious (2010) wentelt regisseur Daniels zich weer met plezier in de ellendige omstandigheden van zijn hoofdpersonages, deze keer een ‘death row groupie’ (Kidman), een homoseksuele journalist (McConaughey) en een ter dood veroordeelde (Cusack). De plot, naar de roman van Peter Dexter, is voor Daniels slechts bijzaak. Wat een nogal warrige film oplevert, maar wel één vol fraaie momenten. Met voorop de eerste ontmoeting tussen ‘death row groupie’ Kidman en haar ter dood veroordeelde Cusack. Vuurwerk!
Sterren: ***

15 maart

Amour (Michael Haneke)
George en Anne zijn twee oud-pianoleraren. Hoogopgeleid, beschaafd en met elkaar vergroeid. Je kan zien dat ze samen lang en gelukkig hebben geleefd. Maar daar maakt Haneke een eind aan. Anne krijgt een beroerte. Raakt de controle over haar lichaam kwijt en vervolgens over haar geest. Haneke neemt de tijd het lichamelijke verval in al zijn pijnlijke details vast te leggen. Afgezien van één scène in het begin speelt alle actie zich af in het appartement van het tweetal. Dat klinkt als een toneelstuk, maar Amour is onversneden cinema.
Sterren: ****

Love is All You Need (Susanne Bier)
Susanne Bier, die in 2011 een Oscar won met In a Better World, staat bekend om haar interessante studies van complexe onderwerpen als rouw, schuld en verraad. Met deze conventionele romcom over een weduwnaar en een bedrogen kankerpatiënte zet ze echter een ferme stap in een andere richting. Er zijn spaarzame momentjes die gloeien van oprechte emotie, vooral dankzij actrice Trine Dyrholm, maar de perikelen schipperen verder onscherp tussen drama en klucht, terwijl doelloze verhaallijnen en bijfiguren de film nodeloos vertroebelen en verlengen.
Sterren: **

20 maart

Het meisje en de dood (Jos Stelling)
Het meisje, dat is Elise (Hoeks), een jonge, laat-negentiende-eeuwse schone, die in een Duits hotel de vaste courtisane is van een oude, rijke, valse graaf. De dood is Nicolai, een Russische medicijnenstudent op doorreis die met zijn vasthoudende liefde haar hart breekt. Maar hoeveel poëzie de film op papier ook bevat, die weet bij gebrek aan chemie tussen de hoofdrolspelers maar niet tot leven te komen en vervalt zo tot larmoyante kitsch. Won het Gouden Kalf voor de beste film tijdens het NFF 2012.
Sterren: **

Anna Karenina (Joe Wright)
Ondanks ruim twintig eerdere verfilmingen weet regisseur Joe Wright (Atonement) nog iets aan het beroemde boek van Lev Tolstoj toe te voegen: theater. Vrijwel de hele film bevinden we ons in een oud theater. De acteurs bevinden zich in geschilderde decors en zelfs paardenraces worden indoor gehouden. Knightley als de overspelige Anna Karenina doet erg haar best, maar blijft als personage te veel op afstand. Juist omdat Wright zo uitbundig te werk gaat. De film wervelt en de beelden boeien altijd, maar de intimiteit en breekbaarheid van Tolstojs personages zijn verdwenen.
Sterren: ***

Argo (Ben Affleck)
Echt gebeurd: in 1980 produceerde de CIA in samenwerking met Hollywood een nep-sciencefictionfilm die zogenaamd in Iran zou worden opgenomen, om daar een groepje gegijzelde Amerikanen te kunnen bevrijden . Ben Affleck bewerkt de geschiedenis in zijn derde film als regisseur tot een spannende, geestige politieke thriller met smaakvolle feelgoodsaus. Affleck, zelf in de hoofdrol als man-met-het-plan, blijft een wat vlakke acteur, maar heeft louter sterke tegenspelers om zich heen verzameld. Het overtuigende tijdsbeeld draagt bij aan het gevoel dat de waarheid niet te veel geweld is aangedaan.
Sterren: ****