The Complex ***
JAP, Hideo Nakata
Na tien jaar
eindelijk weer een nieuwe horrorfilm van de maker van The Ring en Dark Water,
boegbeelden van de zogenaamde J-horror: Japanse horrorfilms met veel schaduwen
en eng starende kinderen. The Complex, over een behekst huizenblok, is niet zo
ijzingwekkend als zijn voorgangers, maar wel een waardige toevoeging aan het
genre.
Fat Shaker ****
IRN, Mohammad Shirvani
De
Iraanse regisseur Shirvani verrast met een abstracte maar toch aangrijpende
stijl om een verhaal over de strijd tussen seksen en generaties te vertellen. In
Fat Shaker achtervolgt een schijnbaar dronken vader zijn doofstomme zoon dag en
nacht en valt hem lastig met zijn idiote paternalisme. De film kan bekeken
worden als politieke parabel, maar is zeker meer dan dat alleen.
Il futuro **
CHL/D/ I/SP, Alicia Scherson
De
toekomst van de Chileense filmmaakster Scherson is er niet beter op geworden met
deze Vijftig tinten grijs-variant voor het arthouse publiek. Tieners Bianca en
Tomas proberen ieder de dood van hun ouders te verwerken. Tomas door de hele dag
naar porno te kijken. Alicia door naakt voor een oude, blinde filmster (Rutger
Hauer!) te paraderen.
In the Fog ****
D/NL/WRUS/RUS/LET, Sergei Loznitsa
De opvolger van Loznitsa’s overrompelende My Joy is traag op het slepende af,
maar blijft nog lang nagalmen. Over een Sovjetrussische spoorwegwerker die in
1942 ten onrechte verdacht wordt van heulen met de Duitse bezetter en voor
enorme morele dilemma’s komt te staan.
Io e te ***
I, Bernardo Bertolucci
Intiem drama
over een puber die geen zin heeft in een schoolreis en zich een week lang in de
kelder van zijn ouderlijk huis verstopt. De inmiddels aan een rolstoel
gekluisterde, 71-jarige regisseur van epische klassiekers als The Last Emperor
en Novecento heeft in Io e te een tandje teruggeschakeld, maar de film is
oprecht en op de beste momenten aangrijpend.
Kid ***
B, Fien Troch
Veel wordt niet verteld
en er wordt ook maar weinig gesproken in dit familiedrama over een moeder die
met haar twee zoontjes op de vlucht is voor schuldeisers en onderduikt op de
boerderij van haar zuster. Vooral de jongste van de twee zoons, de emotioneel
beschadigde Kid, blijkt onhandelbaar.
Lore ****
D, Cate Shortland
Lore is de naam van
de oudste dochter van een SS-officier, die als Das Vaterland in elkaar klapt
met haar broertjes en zusjes op de vlucht gaat voor de Russen. Grim, prachtig in
beeld gebracht sprookje over tienermeisje dat versneld volwassen wordt.
Nairobi Half Life ***
KEN/D, David ‘Tosh’ Gitonga
Optimistische dorpstiener Mwas gaat in Nairobi op zoek naar een baantje bij een
politiek theatergezelschap, maar raakt al snel verzeild bij boeven en
straattuig. Energiek, op Hollywoodleest geschoeid coming-of-age verhaal, is
spannend en geloofwaardig. Al krijgt Mwas wel heel veel voor zijn kiezen.
Een overzicht van interessante titels die op het International Film Festival Rotterdam worden vertoond, voorzien van sterrenwaardering.
NO
****
CHL/F/USA, Pablo Larraín
Succesvolle
Chileense reclamemaker (Gael García Bernal) probeert in 1988 het volk te bewegen
‘nee’ te stemmen in referendum over al dan niet aanblijven van dictator
Pinochet. En komt zo lijnrecht tegenover zijn baas te staan. Slotdeel in
Larraíns Pinochettrilogie – na Tony Manero en Post Mortem – is meest
optimistische van de drie en maakt handig gebruik van archiefbeelden uit die
tijd.
De ontmaagding van Eva van End **
NL, Michiel ten Horn
Komst van charismatische Duitse uitwisselstudent zet het leven van het
disfunctionele gezin Van End volledig op zijn kop. Zwarte komedie in de stijl
van Todd Solondz, maar minder geloofwaardig en vooral minder gemeen. Wat
overblijft komt af en toe gevaarlijk dicht bij een klucht.
Paradies: Glaube ****
OOS/F/D, Ulrich Seidl
Deel twee in Seidls provocerende Paradies-trilogie zoomt in op de streng
gelovige Anna Maria, die nieuwkomers in Oostenrijk wil bekeren tot het
katholicisme. Haar (moslim!)man duldt ze nadat hij verlamd is geraakt niet meer
in bed, en daarvoor in de plaats is een bijna fysieke relatie met De Heiland
gekomen. Hilarisch, fysiek en zoals altijd bij Seidl, onvergetelijk.
The Patience Stone ****
AFG/F, Atiq Rahim
Intiem psychologisch drama over een jonge Afghaanse vrouw die in opstand komt
tegen haar veel oudere man. Ondanks het oorlogsgeweld blijft ze achter bij haar
comateuze echtgenoot en vertelt hem steeds nadrukkelijker de waarheid over hun
liefdeloze huwelijk. Dit politiek beladen drama zou wel eens heel controversieel
kunnen blijken in moslimlanden.
Penance ***
JAP, Kiyoshi Kurosawa
Vijfdelige tv-serie van de Japanse regisseur
Kurosawa (bekend van horrorhit Pulse en festivalfavoriet Tokyo Sonata). Vijftien
jaar nadat ze getuige waren van de moord op een vriendinnetje, zijn vier
vrouwen nog niet over de schok heen en loopt de killer nog vrij rond. Elke
aflevering volgt een andere hoofdpersoon. Spannend met zwartkomisch randje. De
hele serie wordt in marathon vertoond.
Post tenebras lux ****
MEX/F, Carlos Reygadas
Een film om te ondergaan, niet om te begrijpen, want daarvoor zijn te veel van
de beelden persoonlijke herinneringen en obsessies van Reygadas. Zo blijkt de
scène waarin een man zijn eigen
hoofd van zijn romp trekt Reygadas’
commentaar op de vele onthoofdingen in de Mexicaanse drugsoorlog te zijn. Voor
zoekers naar duiding dus vaak frustrerend, maar wat een mooie beelden!
Reality ***
I, Matteo Garrone
Visverkoper
Luciano gelooft er heilig in dat hij uitverkoren is om in het Big Brother-huis
terecht te komen. Intelligente kijk van Gomorra-regisseur Garrone op de
aantrekkingskracht van reality-tv op de ‘gewone man’. Minpuntje: de blijmoedige
domheid van Luciano is hoe langer de film duurt steeds moeilijker te verdragen.
Sightseers ****
GB, Ben Wheatley
Jong stel
trekt in caravan door Engeland en laat spoor van lijken achter. Wheatley’s low
budget-koortsdroom Kill List was vorig jaar een van de aangename verrassingen
van het IFFR, waardoor
Sightseers niet echt meer als verrassing kan komen
. Aangenaam is deze zwarte komedie wel.
Simon Killer ***
USA, Antonio Campos
Labiele,
leugenachtige Amerikaanse twentysomething Simon is in Parijs om bij te komen van
relatie die net is uitgegaan. Tenminste, dat zegt hij. Onder andere tegen
prostituee Noura, met wie hij relatie begint. Nogal zwalkend, maar sterk
gespeeld en broeierig drama over zoekende jongeman met duistere kantjes.
Los salvajes ***
ARG, Alejan dro Fadel
Vijf
losgeslagen jeugddelinquenten trekken al moordend door de bergachtige provincie
Mendoza in Argentinië. Prachtig gefilmd en met een gezonde dosis pretentie, maar
net als het vijftal (van wie er steeds minder overblijven) gaat uiteindelijk
ook de film nergens naar toe.
De wederopstanding van een klootzak ****
NL, Guido van
Driel
Voor Tiger Award genomineerd speelfilmdebuut van striptekenaar
Van Driel, gebaseerd op zijn eigen graphic novel. De klootzak uit de titel is
gangster Ronnie (een ijzersterke Yorick van Wageningen), die na een moordaanslag
terugkeert als ander mens. Tot ongenoegen van zijn oud-collega’s én
slachtoffers.
Die Welt ****
NL, Alex Pitstra
Pas op 25-jarige
leeftijd leerde regisseur Pitstra zijn Tunesische vader kennen. Zijn
ontdekkingstocht naar oorsprong en identiteit, die uit de eerste ontmoeting met
zijn vader volgde, vormde de inspiratie voor zijn boeiende en prachtig geschoten
fictie-debuut over het personage Abdallah, Pitstras Tunesische alter-ego, en
diens dromen over Europa.