filmjaar 2016

Filmtips voor het IFFR

Welke films mag je niet missen op het IFFR?

Een overzicht van interessante titels die op het International Film Festival Rotterdam worden vertoond, voorzien van sterrenwaardering.

The Complex ***
JAP, Hideo Nakata
Na tien jaar eindelijk weer een nieuwe horrorfilm van de maker van The Ring en Dark Water, boegbeelden van de zogenaamde J-horror: Japanse horrorfilms met veel schaduwen en eng starende kinderen. The Complex, over een behekst huizenblok, is niet zo ijzingwekkend als zijn voorgangers, maar wel een waardige toevoeging aan het genre.

Fat Shaker ****
IRN, Mohammad Shirvani
De Iraanse regisseur Shirvani verrast met een abstracte maar toch aangrijpende stijl om een verhaal over de strijd tussen seksen en generaties te vertellen. In Fat Shaker achtervolgt een schijnbaar dronken vader zijn doofstomme zoon dag en nacht en valt hem lastig met zijn idiote paternalisme. De film kan bekeken worden als politieke parabel, maar is zeker meer dan dat alleen.

Il futuro **

CHL/D/ I/SP, Alicia Scherson
De toekomst van de Chileense filmmaakster Scherson is er niet beter op geworden met deze Vijftig tinten grijs-variant voor het arthouse publiek. Tieners Bianca en Tomas proberen ieder de dood van hun ouders te verwerken. Tomas door de hele dag naar porno te kijken. Alicia door naakt voor een oude, blinde filmster (Rutger Hauer!) te paraderen.

In the Fog ****
D/NL/WRUS/RUS/LET, Sergei Loznitsa
De opvolger van Loznitsa’s overrompelende My Joy is traag op het slepende af, maar blijft nog lang nagalmen. Over een Sovjetrussische spoorwegwerker die in 1942 ten onrechte verdacht wordt van heulen met de Duitse bezetter en voor enorme morele dilemma’s komt te staan.

Io e te ***
I, Bernardo Bertolucci
Intiem drama over een puber die geen zin heeft in een schoolreis en zich een week lang in de kelder van zijn ouderlijk huis verstopt. De inmiddels aan een rolstoel gekluisterde, 71-jarige regisseur van epische klassiekers als The Last Emperor en Novecento heeft in Io e te een tandje teruggeschakeld, maar de film is oprecht en op de beste momenten aangrijpend.

Kid ***
B, Fien Troch
Veel wordt niet verteld en er wordt ook maar weinig gesproken in dit familiedrama over een moeder die met haar twee zoontjes op de vlucht is voor schuldeisers en onderduikt op de boerderij van haar zuster. Vooral de jongste van de twee zoons, de emotioneel beschadigde Kid, blijkt onhandelbaar.

Lore ****
D, Cate Shortland
Lore is de naam van de oudste dochter van een SS-officier, die als Das Vaterland in elkaar klapt met haar broertjes en zusjes op de vlucht gaat voor de Russen. Grim, prachtig in beeld gebracht sprookje over tienermeisje dat versneld volwassen wordt.

Nairobi Half Life ***
KEN/D, David ‘Tosh’ Gitonga
Optimistische dorpstiener Mwas gaat in Nairobi op zoek naar een baantje bij een politiek theatergezelschap, maar raakt al snel verzeild bij boeven en straattuig. Energiek, op Hollywoodleest geschoeid coming-of-age verhaal, is spannend en geloofwaardig. Al krijgt Mwas wel heel veel voor zijn kiezen.

NO ****
CHL/F/USA, Pablo Larraín
Succesvolle Chileense reclamemaker (Gael García Bernal) probeert in 1988 het volk te bewegen ‘nee’ te stemmen in referendum over al dan niet aanblijven van dictator Pinochet. En komt zo lijnrecht  tegenover zijn baas te staan. Slotdeel in Larraíns Pinochettrilogie – na Tony Manero en Post Mortem – is meest optimistische van de drie en maakt handig gebruik van archiefbeelden uit die tijd.

De ontmaagding van Eva van End **
NL, Michiel ten Horn
Komst van charismatische Duitse uitwisselstudent zet het leven van het disfunctionele gezin Van End volledig op zijn kop. Zwarte komedie in de stijl van Todd Solondz, maar minder geloofwaardig en vooral minder gemeen. Wat overblijft komt af en toe gevaarlijk dicht bij een klucht.

Paradies: Glaube ****
OOS/F/D, Ulrich Seidl
Deel twee in Seidls provocerende Paradies-trilogie zoomt in op de streng gelovige Anna Maria, die nieuwkomers in Oostenrijk wil bekeren tot het katholicisme. Haar (moslim!)man duldt ze nadat hij verlamd is geraakt niet meer in bed, en daarvoor in de plaats is een bijna fysieke relatie met De Heiland gekomen. Hilarisch, fysiek en zoals altijd bij Seidl, onvergetelijk.

The Patience Stone ****
AFG/F, Atiq Rahim
Intiem psychologisch drama over een jonge Afghaanse vrouw die in opstand komt tegen haar veel oudere man. Ondanks het oorlogsgeweld blijft ze achter bij haar comateuze echtgenoot en vertelt hem steeds nadrukkelijker de waarheid over hun liefdeloze huwelijk. Dit politiek beladen drama zou wel eens heel controversieel kunnen blijken in moslimlanden.

Penance ***
JAP, Kiyoshi Kurosawa
Vijfdelige tv-serie van de Japanse regisseur Kurosawa (bekend van horrorhit Pulse en festivalfavoriet Tokyo Sonata). Vijftien jaar nadat ze getuige waren van de moord op een vriendinnetje, zijn vier vrouwen nog niet over de schok heen en loopt de killer nog vrij rond. Elke aflevering volgt een andere hoofdpersoon. Spannend met zwartkomisch randje. De hele serie wordt in marathon vertoond.

Post tenebras lux ****
MEX/F, Carlos Reygadas
Een film om te ondergaan, niet om te begrijpen, want daarvoor zijn te veel van de beelden persoonlijke herinneringen en obsessies van Reygadas. Zo blijkt de scène waarin een man zijn eigen
hoofd van zijn romp trekt Reygadas’ commentaar op de vele onthoofdingen in de Mexicaanse drugsoorlog te zijn. Voor zoekers naar duiding dus vaak frustrerend, maar wat een mooie beelden!

Reality ***
I, Matteo Garrone
Visverkoper Luciano gelooft er heilig in dat hij uitverkoren is om in het Big Brother-huis terecht te komen. Intelligente kijk van Gomorra-regisseur Garrone op de aantrekkingskracht van reality-tv op de ‘gewone man’. Minpuntje: de blijmoedige domheid van Luciano is hoe langer de film duurt steeds moeilijker te verdragen.

Sightseers ****
GB, Ben Wheatley
Jong stel trekt in caravan door Engeland en laat spoor van lijken achter. Wheatley’s low budget-koortsdroom Kill List was vorig jaar een van de aangename verrassingen van het IFFR, waardoor
Sightseers niet echt meer als verrassing kan komen . Aangenaam is deze zwarte komedie wel.

Simon Killer ***
USA, Antonio Campos
Labiele, leugenachtige Amerikaanse twentysomething Simon is in Parijs om bij te komen van relatie die net is uitgegaan. Tenminste, dat zegt hij. Onder andere tegen prostituee Noura, met wie hij relatie begint. Nogal zwalkend, maar sterk gespeeld en broeierig drama over zoekende jongeman met duistere kantjes.

Los salvajes ***
ARG, Alejan dro Fadel
Vijf losgeslagen jeugddelinquenten trekken al moordend door de bergachtige provincie Mendoza in Argentinië. Prachtig gefilmd en met een gezonde dosis pretentie, maar net als het vijftal (van wie er steeds minder overblijven) gaat uiteindelijk ook de film nergens naar toe.


De wederopstanding van een klootzak ****

NL, Guido van Driel
Voor Tiger Award genomineerd speelfilmdebuut van striptekenaar Van Driel, gebaseerd op zijn eigen graphic novel. De klootzak uit de titel is gangster Ronnie (een ijzersterke Yorick van Wageningen), die na een moordaanslag terugkeert als ander mens. Tot ongenoegen van zijn oud-collega’s én slachtoffers.

Die Welt ****
NL, Alex Pitstra
Pas op 25-jarige leeftijd leerde regisseur Pitstra zijn Tunesische vader kennen. Zijn ontdekkingstocht naar oorsprong en identiteit, die uit de eerste ontmoeting met zijn vader volgde, vormde de inspiratie voor zijn boeiende en prachtig geschoten fictie-debuut over het personage Abdallah, Pitstras Tunesische alter-ego, en diens dromen over Europa.