Met de bouw van de CineMec-bioscoop die in oktober van start ging, was er eindelijk een concreet geluid in de wirwar van plannen rondom de nieuwe bioscopen in Utrecht. En dat is het vermelden waard, want er zijn op dit moment vier partijen die allemaal hun plaatsje willen veroveren in de Domstad. Hoe realistisch is dat? De betrokkenen aan het woord.

Impressie megabioscoop Wolff/Kinepolis op het Jaarbeursplein

Eerst even alle plannen op een rij. Het Belgische Kinepolis, dat in juli alle Wolff-vestigingen in Nederland overnam, wil een megabioscoop met veertien zalen op het Jaarbeursplein. Deze zalen kunnen ook worden ingezet als congreszalen, al dan niet in samenwerking met de Jaarbeurs. De bioscoop moet halverwege 2015 klaar zijn, op tijd voor het Nederlands Film Festival. Wolff Camera en Wolff Catharijne zullen hierop gesloten worden. Bij parkeergarage Paardenveld moet in september 2016 ‘artplex’ De Kade komen, een acht zalen tellende bioscoop met een intieme indeling en een arthouse-programmering. Ook zal De Kade ruimte bieden aan het Nederlands Film Festival en de kunststudenten van de HKU. In Leidsche Rijn komt dus de nieuwe vestiging van CineMec, De Sterrenkijker. Naast bioscoopzalen biedt het gebouw ook plek voor congressen en multimediale events zoals livestreams van grote concerten. De Sterrenkijker zou in april 2015 klaar moeten zijn. Daarnaast heeft filmmaker/bioscoopexploitant Jos Stelling al een tijdlang plannen om de verouderde Wolff City-bioscoop om te bouwen tot een nieuwe arthousebioscoop.

En dan zijn er in Utrecht natuurlijk al diverse bioscopen: Pathé Rembrandt, het Louis Hartlooper Complex, Springhaver en ’t Hoogt. Dat roept de vraag op: hoe realistisch zijn al die plannen? Kunnen deze bioscopen er wel allemaal komen?

Herbert Boland, die met zijn website Bouwput Utrecht nauwlettend de ontwikkelingen in het centrum van Utrecht in de gaten houdt, ziet het niet gebeuren: ‘Ik denk niet dat alle vier de bioscopen er gaan komen. De optelsom qua capaciteit is niet reëel, dus dat krijg je commercieel niet rond. Ik denk dat een beetje regie van de wethouder van Cultuur daarom ook wel gewenst is.’

De Utrechtse wethouder van Cultuur, Margriet Jongerius, juicht de vele ontwikkelingen alleen maar toe: ‘Er is momenteel een beperkt aanbod in Utrecht: sommige bioscopen zijn erg verouderd en er zijn te weinig arthouse-zalen in de stad. Nieuwe bioscopen zorgen dan ook voor een breder en gevarieerder aanbod. De stad groeit ook, dus de bioscopen groeien mee.’ Jongerius houdt wel een slag om de arm: ‘Natuurlijk kijken wij wel naar het stedelijk belang en wat de bioscopen de stad te bieden hebben.’ De wethouder wilde verder niet dieper ingaan op de concrete plannen.


Impressie CineMec Utrecht

Ook Gerben Kuipers, directeur van CineMec, is alleen maar positief over alle ontwikkelingen: 'Er is momenteel een gigantische moderniseringbeweging aan de gang in Utrecht, dat kan alleen maar goed zijn.' Over de concurrentie maakt Kuipers zich, mede door de locatie naast de A2- snelweg, weinig zorgen: 'Wij richten ons op Groot Utrecht: Utrecht, maar ook alle plaatsen die daar omheen liggen.' Daarnaast wil Kuipers een specifiek publiek aanspreken met zijn bioscoop. 'De Sterrenkijker zal vooral aantrekkelijk zijn voor gezinnen. Ons publiek wil gewoon een avond lang vermaakt worden.'

De grootste concurrentie voor Kuipers komt daardoor van Pathé Rembrandt en de nieuwe megabioscoop van Kinepolis. Omdat de plannen van die laatste partij momenteel bij de Raad van State liggen, laat het Belgische bedrijf weten geen inhoudelijke uitspraken te willen doen over de kwestie.

De strijd om het arthousepubliek dan. Die wordt gevoerd door Jos Stelling – nu eigenaar van Springhaver en het Louis Hartlooper Complex, en straks dus misschien van de vernieuwde City-bioscoop – en Pim Hermeling van September Film, initiatiefnemer van De Kade. Hermeling lijkt op kop te liggen; een aantal weken geleden werd er door de gemeente Utrecht een startnota vastgesteld, waarin het plan voor De Kade werd gecombineerd met een herontwikkeling van parkeergarage Paardenveld. Daarmee is Hermeling er echter nog niet: er wordt van hem nog een hierop aangepast bestemmingsplan verwacht.


Impressie Artplex De Kade

Hermeling ziet een hoop potentie voor een grote arthousebioscoop in het centrum: ‘Utrecht is qua arthousebezoek enorm ingehaald door andere steden, maar heeft wel veel hoogopgeleiden en studenten. Die mensen willen graag een filmhuis zoals ze dat vroeger bezochten, met films op een groot doek en prettige stoelen. Daar is er op dit moment maar één van: het Louis Hartlooper Complex.’ Hermeling neemt de plannen van Jos Stelling niet al te serieus: ‘Ik snap niet dat zijn plannen voor de City-bioscoop zo veel aandacht krijgen, het zijn letterlijk twee A4’tjes. Hij praat al over het inrichten van een nieuwe bioscoop, zonder dat hij daarvoor toestemming van de huidige eigenaar heeft.’

Jos Stelling zet zich al jaren in voor een sfeervolle nieuwe arthousebioscoop, het liefst in een echt cultureel Utrechts pand. Maar zijn plannen voor de herinrichting van de City- bioscoop kwamen er, tot vermoeiens toe, niet doorheen bij de gemeente. ‘Ik ben het knokken met de gemeente een beetje zat,’ verzucht hij. ‘Ik snap de plotselinge bijval voor Hermelings plannen ook niet helemaal. Die heb ik nooit gekregen.’

Stelling leverde zijn plannen recentelijk in bij de gemeente, maar is nog met Eddy Duquenne van Kinepolis in overleg over het overnemen van de City-bioscoop. Wel lieten Duquenne en Stelling via Facebook weten dat de bioscoop hoe dan open blijft voor de vertoning van arthousefilms. Opvallend, want eerder gaf Stelling aan er niet in te geloven dat zowel De Kade als de nieuwe City er kunnen komen: ‘Ik denk dat achtduizend bioscoopstoelen te veel is, dat is meer dan wat bijvoorbeeld Den Haag heeft.’

To be continued dus... De winnaar in deze situatie is hoe dan ook de Utrechtse filmliefhebber, die zich voorlopig niet druk hoeft te maken over een beperkt aanbod voor een gezellig avondje uit.

Impressie vernieuwde City-bioscoop