filmjaar 2016

De muzen van Scorsese

Leonardo DiCaprio, Robert De Niro, Harvey Keitel en Joe Pesci

Gerhard Busch ,

Regisseur Martin Scorsese, wiens nieuwe film The Wolf of Wall Street deze week in première gaat, werkt graag met dezelfde acteur. Al vervangt hij zijn favorieten wel na verloop van tijd. Een overzicht van zijn grootste muzen.



De films
The Gangs of New York; The Aviator; The Departed; Shutter Island; The Wolf of Wall Street (5) 

Waarom juist hij?
Heeft dezelfde intensiteit als Keitel en De Niro (logisch, want alledrie zijn ze Scorsese) maar koppelt die aan een natuurlijke onschuld. Heeft dan ook nog nooit een gangster gespeeld. Al komt de ontaarde beurshandelaar in The Wolf of Wall Street akelig dichtbij. 

Wat Scorsese van zijn muze vindt
‘Met elke nieuwe film leren we elkaar weer een beetje beter kennen, vertrouwen we elkaar ietsje meer, en gaan we nog iets verder.’ 

Wat de muze van Scorsese vindt
‘Hij heeft mijn horizon verbreed als het gaat om de geschiedenis van de cinema. En dat heeft me echt op een ander niveau als acteur gebracht. Ik zie hem als mijn mentor.’ 

Beste film
The Wolf of Wall Street maakt een goede kans, al heb ik die film pas net gezien en moet die nog even inklinken. Daarom toch: The Departed. 

Slechtste film
The Aviator. Prachtige plaatjes, maar het lukte Di- Caprio niet om zijn personage – Howard Hughes – tot leven te wekken. 

(voorlopig?) Laatste samenwerking
The Wolf of Wall Street (2013) 

Robert De Niro



De films
Mean Streets; Taxi Driver; New York, New York; Raging Bull; The King of Comedy; GoodFellas; Cape Fear; Casino (8) 

Waarom juist hij?
In de periode dat Scorsese het meest met De Niro werkte, was hij zwaar aan de coke en wellicht daarom mag De Niro vooral brute, innerlijk verscheurde personages spelen, die elk moment in geweld kunnen uitbarsten. 

Wat Scorsese van zijn muze vindt
‘Het heeft jaren geduurd, voordat ik begreep dat hij in staat is bij het publiek empathie op te roepen voor heel moeilijke personages. En dat komt omdat hij diep van binnen iets deugdzaams heeft.’ 

Wat de muze van Scorsese vindt
‘Als Marty mij voor iets zou vragen, zou ik het altijd serieus overwegen, ook al was het iets waar ik totaal niet in geïnteresseerd was.’ 

Beste film
Raging Bull. De standaard voor elke boksfilm. En nog steeds niet geëvenaard. 

Slechtste film
New York, New York. De Niro in een musical? 

(voorlopig?) Laatste samenwerking
Casino (1995)

Harvey Keitel



De films
Who’s That Knocking at My Door; Mean Streets; Alice Doesn’t Live Here Anymore; Taxi Driver; The Last Temptation of Christ (5) 

Waarom juist hij?
Toen Scorsese pas begon met regisseren gebruikte hij de personages van Keitel om zijn eigen onzekerheden te onderzoeken. En in het begin betroffen die vooral zijn (katholieke) geloof, seks en de liefde. 

Wat Scorsese van zijn muze vindt
‘We waren een beetje elkaars tegenpolen. Hij voelde zich op zijn gemak bij nieuwe mensen, nieuwe vrouwen, terwijl ik me vaak terugtrok. Hij was veel minder bang dan ik.’ 

Wat de muze van Scorsese vindt
‘Ik voelde bij hem iets waardoor ik wist dat we altijd familie van elkaar zouden blijven. Omdat we verbonden zijn door iets ondefinieerbaars dat niemand of niets kapot kan maken.’ 

Beste film
Terwijl Taxi Driver de beste Scorsese-film is waarin Keitel speelde, kies ik Who’s That Knocking at My Door, omdat Keitel in dit psychologische drama de hoofdrol speelt (en niet een bijrol, zoals in Taxi Driver). 

Slechtste film
Mean Streets. Zeker geen slechte film, maar Keitel wordt volledig weggespeeld door de toen nog bruisende De Niro. 

(voorlopig?) Laatste samenwerking
The Last Temptation of Christ (1988) 

Joe Pesci



De films
Raging Bull; GoodFellas; Casino (3) 

Waarom juist hij?
DiCaprio, De Niro en Keitel mogen dan de belangrijkste alter ego’s in de verschillende stadia van Scorsese’s leven zijn, diep van binnen is Marty altijd boos gebleven . En Joe Pesci is die vleesgeworden boosheid. 

Wat Scorsese van zijn muze vindt
‘Ik ben een beetje klaar met het geweld in mijn films. Neem de dood van Joe Pesci en zijn broer in Casino. Dat is heel sec gefilmd. Zonder flair, zonder choreografie. Het is lelijk, wreed en barbaars.’ 

Wat de muze van Scorsese vindt
[Na gebroken ribben op de set van zowel Raging Bull als Casino.] ‘Voor Marty’s compromisloze zoektocht naar eerlijkheid, ben ik zo bereid weer een rib te breken.’ 

Beste film
GoodFellas. Vanwege twee fantastische scènes waarin hij het middelpunt is: ‘Funny How?’ en ‘The Spider Situation’. 

Slechtste film
Casino. Alleen omdat die andere twee nog beter zijn 

(voorlopig?) Laatste samenwerking
Casino (1995)