nieuwe site?

‘Zo’n One Night Stand is een verademing’

Porgy Franssen over De lange nasleep van een korte mededeling

Cecile Elffers ,

One Night Stand, de jaarlijkse reeks korte televisiefilms van nieuwe makers, gaat de tiende editie in. Porgy Franssen (58) kreeg dit jaar voor zijn rol in De lange nasleep van een korte mededeling een Gouden Kalf-nominatie.

Gefeliciteerd met uw nominatie. Uw derde One Night Stand alweer. Wat maakt dat u graag meedoet?
Porgy Franssen: ‘In dit geval vond ik de titel al meteen intrigerend: De lange nasleep van een korte mededeling... Ja, dat zet je fantasie wel op gang. En werken met jonge makers spreekt me ook aan. Dat was me vorige keer bij de One Night Stand-film Verzet ( 2013) weer heel goed bevallen, met regisseur Rob Lücker: echt een goede jongen met hart voor de zaak, ik hoop dat hij veel kansen gaat krijgen. Van de regisseur van De lange nasleep, Joppe van Hulzen, gaan we vast ook nog meer horen. Hij werkt heel precies, ik heb zelden zo’n precies iemand meegemaakt als deze jongen. Maar zonder dat het vervelend wordt, zonder dat hij je in een keurslijf duwt.’

Voor wie de film – of het oorspronkelijke toneelstuk van Magne van den Berg – niet kent, waarover gaat De lange nasleep van een korte mededeling?
‘Een saunawerknemer doet een mededeling die zijn eigen leven gaat leven. Hij zegt: ik denk dat ik geen zin meer heb in dit werk. Nou ja, dat heeft iedereen weleens en dat kun je ook zeggen, maar dat heeft in dit geval enorme gevolgen: het beïnvloedt alle verhoudingen. Ik vond het bij de eerste keer lezen best vreemd, want ik dacht: wat gebeurt er hier nou helemaal? Bijna niks. Maar de tweede keer zag ik de kracht van het script. Het is een beetje het idee van een vlinder aan de andere kant van de wereld die hier dan een orkaan veroorzaakt. Dat mechanisme wordt als een soort korrel zout onder de loep genomen, dat vind ik er mooi aan.’

Hoe is het werken met zo’n jonge regisseur? Denkt u niet: wie ben jij om mij aanwijzingen te geven?
‘Nee hoor. Als ik iemand vertrouw, en dat had ik bij Joppe, dan geef ik me helemaal en dan speelt iets als leeftijd geen enkele rol. Ik vond het alleen maar leuk dat hij zo eigenwijs was. Een take moest vaak wel twaalf, vijftien, twintig keer over. En niet om technische redenen, maar gewoon omdat hij het dan nog niet goed genoeg vond en dacht dat we er nog net iets meer uit konden halen . En ja, toen werd het voor mij ook een uitdaging. Dit project boorde voor mij echt iets aan wat ik eigenlijk nog nooit gebruikt had in een rol: het hele kleine spelen, echt op de intentie, niks uiterlijks... Ik krijg van mijn geliefde altijd op mijn flikker dat ik te veel van de buitenkant doe: je ziet dat je speelt, zegt ze dan. Tja, ik ben een theaterman. Maar hier werden al die lagen afgepeld, totdat er een soort kern overbleef. Dat was echt de verdienste van Joppe. Vaak als je ergens komt spelen, is de regisseur allang blij met wat je doet. Maar hij had echt een heel eigen visie.’

Hoe nuttig is het dat een project als One Night Stand bestaat?
‘Dat is natuurlijk ontzettend nuttig. Zeker in deze tijd, waarin jonge mensen zo weinig kansen krijgen en zich moeilijk kunnen ontplooien. Ik zie het aan mijn eigen zoon: hij is sinds een jaar afgestudeerd aan de filmacademie als producer, hij werkt hard en hij heeft talent, maar hij komt maar moeilijk aan de bak. One Night Stand laat ook zien dat vaak juist bij de jonge mensen de interessante dingen gebeuren . Bij de zogenaamde grote films kom je toch in een genre terecht waarin je allerlei concessies moet doen en waarin je veel van je authenticiteit en je artisticiteit verliest. Kijk, de tijdgeest verandert natuurlijk enorm: producenten moeten commerciëler denken. Maar dat maakt het werk voor ons wel steeds minder aantrekkelijk. Zo’n One Night Stand is dan een verademing. Zulke projecten zijn toch een beetje de krenten in de pap, met liefde gemaakt.’

One Night Stands hebben wel een klein budget, is dat niet lastig?
‘ Een klein budget betekent natuurlijk altijd dat je van alles niet kunt doen, maar van de andere kant dat je heel inventief moet worden. Het decor hebben ze voor De lange nasleep gebouwd in de studio en dat hebben ze verbluffend simpel en toch mooi gedaan. Eigenlijk was het helemaal niks: een paar wandjes, wat stoom, leg een handdoekje klaar en een bloemetje, zet er twee figuranten neer en je hebt een sauna. Als je gedwongen bent met weinig middelen te werken, wekt dat veel creativiteit op.’

Tot slot: vindt u het belangrijk om dat Gouden Kalf te winnen?
‘Nee, dat interesseert met eigenlijk niet zo heel veel. Maar ik heb thuis al meer dan twintig jaar een Kalf dat alleen staat , dus op zich is een maatje erbij wel leuk.’

Te zien: donderdag 8 oktober, 23.29 op NPO 3