filmjaar 2016

Boeiend verhaal

Errol Morris' roemruchte Tabloid op televisie

Nick Boers ,

Joyce McKinney, hoofdpersoon van Errol Morris' documentaire Tabloid, vanavond op televisie, zou de schrijfster van Vijftig tinten grijs nog kunnen doen blozen.

Het fotomodel en de geboeide mormoon

'Ging Kirk Anderson vrijwillig mee met Joyce McKinney?' is de centrale – maar bij lange na niet de spannendste – vraag in een zaak die veertig jaar na dato in Engeland nog steeds bekend staat als die van ‘the manacled mormon’. Het gaat als volgt: in 1977 verdwijnt de Amerikaanse mormoon Anderson plotseling tijdens zijn zendingswerk in Londen. Drie dagen later meldt hij zich bij de politie. Hij verklaart ontvoerd te zijn geweest door zijn ex-verloofde Joyce McKinney, een Amerikaans fotomodel. Zij zou hem hebben meegenomen naar een bungalow in Devonshire, hem daar hebben vasgeketend aan een bed en vervolgens verkracht.

McKinney ontkent alles en stelt dat haar 'verloofde' is gebrainwasht door de kerk. In de rechtszaal spreekt ze van een intercontinentale liefde die Romeo en Julia doet verbleken en van drie dagen hete (en vrijwillige) seks. Vooral The Daily Mirror en The Daily Express smullen van de welbespraakte blonde stoot en raken maandenlang betrokken in een roddeloorlog. McKinney weet, via een aantal belachelijke vermommingen, wonderbaarlijk te ontsnappen naar Amerika.



De BDSM-meesteres en de documentairemaker

'Ging Joyce McKinney vrijwillig mee met Errol Morris?' is de centrale – maar opnieuw niet de spannendste, daarvoor zult u echt moeten kijken – vraag na het bekijken van Tabloid (2010). In deze spraakmakende film van documentairemaker (en binnenkort Idfa-hoofdgast) Morris krijgt McKinney alle ruimte voor haar verhaal, maar dat geldt ook voor de tabloidjournalisten die veertig jaar geleden door haar vuilniszakken snuffelden. Zo ontstaat al snel een heel ander, perverser beeld, dat McKinney vijftig tinten grijzer kleurt. Opnieuw ontkent ze alles. Tabloid schildert haar af als ‘een gek, een zedendelinquent, een sm-prostituee en/of verkrachter’, zo verklaart ze. Ze is belazerd. Zo zou de documentaire gaan over roddeljournalistiek en niet over haar zaak en is ze ervan overtuigd dat producent Mark Lipson foto’s en video’s van haar heeft gestolen. Als ze niet meewerkte, dreigde hij bovendien haar hond te vermoorden, zo stelde ze in een lange aanklacht. De rechtszaak verloor ze, maar met het ‘echte’ verhaal van haar en Kirk komt ze ooit nog naar buiten, zo belooft ze. Dat zal ongetwijfeld een bestseller worden.