filmjaar 2016

De top 20 van Karin Wolfs

De beste films van 2015

Karin Wolfs ,

1. Citizenfour
(USA/D/GB, Laura Poitras)
Imposante en ontluisterende Oscarwinnende documentaire over hoe moderne held Edward Snowden zijn bestaan opgeeft om aan te kaarten hoe Westerse regeringen het recht op privacy van hun burgers met voeten treden.

2. Alléluia
(B/F, Fabrice du Welz)
Onvoorspelbaar psychohorrordrama over een verknipte romance dat je gewiekst naar de keel grijpt door heen en weer te zwalken tussen geestig en naargeestig, met maximaal destabiliserend effect.

3. Victoria
(D, Sebastian Schipper)
Een impulsieve wals met de duivel die uitdraait op een dynamische ode aan kameraadschap en liefde. Gefilmd in één take, die onverknipte seconden wonderbaarlijk spanningsvol weg laat tikken.

4. Turist
(ZWE/NOR/DK, Ruben Östlund)
Het klinische, gereguleerde leven van een modelgezinnetje komt op de helling te staan tijdens een skivakantie waar vader niet de held blijkt die hij wordt geacht te zijn. Tragikomedie over natuur, instinct en beschaving.

5. El Club
(CHIL, Pablo Larraín)
De woede is voelbaar in deze scherpzinnige, met gitzwarte humor doordrenkte allegorie over een verwrongen kerkelijke moraal, die misdrijven met de mantel der liefde bedekt in een onderbelicht, schemerig kustgebied.

6. Vita Activa: the spirit of Hannah Arendt
(CAN/ISR, Ada Ushpiz)
Fantastische IDFA-documentaire over leven en werk van de beroemde filosofe die toont hoe nationalisme migranten rechtenloos maakt en hoe dat kwaad opnieuw is genormaliseerd. Pleidooi voor pluriformiteit, compassie en persoonlijke ethiek.

7. Taxi Teheran
(IRN, Jafar Panahi)
Een symbolische, filmlange rit door Teheran waarmee regisseur Jafar Panahi voor de derde keer zijn werkverbod met creatieve strijdbaarheid trotseert terwijl hij de kijker tot een kritische houding uitdaagt.

8. Loin des hommes
(F, David Oelhoffen)
Een van meerdere in het midden-oosten en de Maghreb gesitueerde moderne ‘westerns’ (Les Cowboys, Theeb) die dit jaar het licht zagen. Met als boodschap dat een persoonlijkheid zich niet onder één hoedje laat vangen. 

9. Son of Saul
(H, László Nemes)
Ontzagwekkend debuut over een gevangene die in de hel van een vernietigingskamp hemel en aarde beweegt in een poging zijn (mede)menselijkheid uit te dragen door zijn respect te willen bewijzen aan een vermoorde zoon.

10. Amour fou
(OOS/L/D, Jessica Hausner)
Door zijn bedrieglijke eenvoud ondergewaardeerde, fijnzinnige film over de betekenis van liefde en vrijheid in een door sociale conventies ingesnoerde omgeving met egocentrische mannen en vrouwen zonder noemenswaardige vrije wil.

11. Unfriended
(USA, Levan Gabriadze)
Anderhalf uur gebiologeerd staren naar een laptopscherm voor een psychothriller in ‘sociale’ media-vorm die de nieuwe openheid van het wereldwijde web koppelt aan een fatale dosis ouwe vertrouwde achterbaksheid.

12. The Lobster
(IER/GB/GR/F/NL/USA, Yorgos Lanthimos)
Liefde als tragikomisch misverstand in een film die de mythevorming rond verliefdheid uitbeent tot het onbeholpen zoeken naar een herkenningspunt in een ander.

13. Les Combattants
(F, Thomas Cailley)
Quasi-absurde lovestory annex survivaltocht door de jungle van het dagelijks leven en de bossen onder Bordeaux met een prettig gestoorde c.q. gespierde vrouwelijke hoofdrol.

14. Of Horses and Men
(IJS/D/NOR, Benedikt Erlingsson)
Wonderbaarlijke verbeeldingskracht waar ik ’t hardst om heb gelachen dit jaar. Neemt een loopje met de warm gekoesterde illusie dat de mens de natuur (hier: stugge IJslandse paardjes) zou kunnen beteugelen.

15. A Most Violent Year
(USA, J.C. Chandor)
Spannend, stemmig misdaaddrama dat speelt met de standaard rolverdeling tussen goeie- en slechteriken. Over een in het nauw gedreven eigenaar van een stookoliebedrijf. En over waarheid, ambitie en macht.

16. Ex Machina
(GB, Alex Garland)
Wie bespeelt wie in science fiction over mens versus machine die ondanks boeiend uitgangspunt en fraaie fotografie te weinig filosofische ruggegraat toonde. Interessante mislukking die ideale voedingsbodem biedt voor nakaarten over hoe het beter had gekund.

17. Réalité
(F/B/USA, Quentin Dupieux)
Epische dwaaltocht door meerdere parallelle dimensies op zoek naar de perfecte doodskreet. Parodie op- en kolderieke ode aan het surrealisme. Heerlijke onzin voor filmbuffs.

18. Those Who Feel the Fire Burning
(NL, Morgan Knibbe)
Een dolende geest waart rond aan de rand van Europa. Knap debuut van Nederlandse bodem dat niet alleen over de grens kijkt, maar ook nog vernieuwende vorm met geëngageerde inhoud combineert.

19. Slow West
(GB/NZ).
Mieren uit de loop van een pistool ; twee paarden met een waslijntje ertussen, een bloeiende, New Zeelandse prairy . Kortom: een western met een geheel eigen filmische poëzie.

20. Girlhood
(F, Céline Sciamma)
Karakterstudie van een zeldzame heldin die haar eigen weg vindt, van een regisseuse wiens blik verder reikt dan voordehandliggende clichés.