filmjaar 2016

De Oscar voor Bigelow

Kreeg The Hurt Locker Oscars omdat de regisseur een vrouw was?

Martin ten Broek ,

Kwade tongen beweren dat Kathryn Bigelow haar Oscar voor The Hurt Locker te danken had aan het feit dat ze een vrouw was.

Nadat Kathryn Bigelow met The Hurt Locker Oscars voor beste film en beste regie in de wacht had gesleept vond de pers het vooral opvallend dat ze als eerste vrouw in de geschiedenis een regie-Oscar had gekregen.

Sommige reacties waren euforisch: volgens Manohla Dargis van de New York Times had ze niet alleen het glazen plafond in Hollywood doorbroken maar ook nog aangetoond dat vrouwen traditionele mannenonderwerpen aan konden pakken, zoals oorlogsfilms. Het was een ' historische en opwindende gebeurtenis' omdat 'zowel filmmaaksters als het vrouwelijke publiek altijd aan het kortste eind hadden getrokken'.

Er waren ook negatieve reacties. Journalist Cenk Uygur, oprichter van de in de VS populaire internet-talkshow The Young Turks, vond bijvoorbeeld dat Bigelow de Oscar alleen had gewonnen omdat de Academy of Motion Pictures, Arts and Sciences een hekel had aan James Cameron én omdat ze een vrouw was. 'Best Picture was a crime, Best Director was flat out mental,' fulmineerde de criticus . Avatar had moeten winnen omdat 'het een baanbrekende film is die heel veel geld verdiende', en anders had Inglourious Basterds moeten winnen omdat die film de recensent 'van zijn sokken had geblazen'.


In het filmpje op YouTube, hierboven, is het leuk om te zien hoe ongemakkelijk zijn vrouwelijke collega zich voelde terwijl Uygur zijn punt maakte. Ze kon hem niet van repliek dienen, ze had de film niet gezien. Jammer. Als ze de film wel had gezien had ze bijvoorbeeld kunnen zeggen dat Avatar inhoudelijk bijzonder weinig te bieden heeft. En dat je, voorzover je kon meeleven met de digitale personages uit die film, dat meer kwam door de kwaliteit van de gebruikte software, dan door de goede regie.

Uygur had wel gelijk dat Inglourious Basterds een geweldige film is. Maar de ontregelende elementen, het geschmier van Brad Pitt, bepaalde ongeloofwaardigheden in het script, maken de film vooral geschikt voor fans van de regisseur, die dergelijke knipogen altijd wel kunnen waarderen. In vergelijking met Basterds is The Hurt Locker een conventionele film, maar is dat een nadeel? De film is bijzonder geloofwaardig, dankzij het vlekkeloze spel van de cast, het uitstekende camerawerk dat je de film inzuigt, en de art-direction en gebruik van figuranten die maken dat je denkt dat je naar beelden uit een buitenlandreportage zit te kijken. Voeg daarbij het meeslepende en slimme script , dat terecht ook een Oscar kreeg,  en niet te vergeten enkele zinderend spannende passages en je hebt een bijna perfecte oorlogsfilm.


Andere columns over films op tv van De Bankzitter