nieuwe site?

Van casual chique tot oh-la-la

De Bankzitter over het modegevoel van Luc Besson

Martin ten Broek ,

De Franse regisseur Luc Besson maakt 'cinéma du look': hij bekommert zich meer om vorm dan om inhoud. Maar zijn personages zijn met aandacht gekleed. Woensdag zijn twee van zijn films op tv.

Veel filmliefhebbers vinden Luc Besson maar een platte, ordinaire filmmaker. Een Fransman, nota bene, uit het land dat subtiele en fijnzinnige cineasten als Godard en Rohmer heeft voortgebracht. Daar hebben ze natuurlijk gelijk in. Toch valt moeilijk te ontkennen dat Besson veel gevoel voor stijl heeft. Dat komt bijvoorbeeld duidelijk tot uiting in de keuze van de kleding voor zijn acteurs.

Neem bijvoorbeeld de manier waarop hij Natalie Portman introduceert in Léon. We zien de bungelende beentjes van een meisje, in iets te robuuste enkellaarsjes en een legging met stripfiguuropdruk. De camera tilt naar boven, de bovenkleding is al wat minder kinderlijk en uiteindelijk blijkt ze een zeer volwassen accessoire te hebben, namelijk een brandende sigaret. Duidelijk is dat dit meisje zich bevindt op de grens tussen bakvis en jonge vrouw. Zeer Frans, allemaal.

Haar tegenspeler in de film, Jean Reno, kleedt zich met slordige chique.  Hij draagt een ruimzittende olijfgroene vintage jas, een casual maar elegant petje en een très cool rond zonnebrilletje. Zijn 'praktische kleding voor de moderne moordenaar' biedt volop ruimte voor zijn verzameling messen en voor zijn betonknipschaar (een onmisbaar attribuut voor zijn specifieke stijl van huurmoorden).

Zomaar een scène uit The Fifth Element. Let op de kleding! (Zet eventueel het geluid uit. Prettiger.)

Voor een latere film van Besson, The Fifth Element, werd de hulp ingeroepen van modegenie Jean Paul Gaultier , die zich helemaal mocht uitleven. Het eerste kostuum waarin we Bessons toenmalige echtgenote Milla Jovovich zien, was geen veilige optie: dunne stroken verband op strategische plaatsen houden haar scènes ternauwernood geschikt voor kijkers onder de zestien jaar. Later is ze iets meer low-key gekleed, in een wit stoeipakje met oranje bretels, die spectaculair kleuren bij haar peenkleurige haar en bij het T-shirt van Bruce Willis, de man die haar en de wereld moet redden.

Hun tegenstander, Gary Oldman, draagt modieuze, stoere en tóch kleurige rubber pakken en een gedurfde plastic hoed, en zet zo een standaard neer voor de wapenhandelaar van de toekomst. Bijrolacteur Ian Holm draagt een gedistingeerd ensemble van comfortabel ogend tweed. En voor de broodnodige oh-la-la zijn figuranten als de McDonalds-serveersters uitgedost in minirokken en pakjes met uitgesneden golden arches op pikante plekken. Dat contrasteert dan weer mooi met de azuurblauwe boerka waarin een buitenaardse operazangeres wordt geïntroduceerd.

De mode uit de films van Besson zou vast probleemloos naar de catwalks van Parijs en Milaan kunnen worden getransporteerd. Misschien kan het costume design zelfs getransformeerd worden tot een prêt-à-porter-collectie van pakweg H&M? Je zou zeggen van wel, de modeketen presenteerde immers nog kort geleden een collectie die geïnspireerd was op de iconische verschijning van powerchick Lisbeth Salander uit David Finchers The Girl with the Dragon Tattoo.

Het zou een aanwinst voor het straatbeeld zijn, als je in kledingzaken wat vaker mode uit films zou kunnen kopen. Die zonnebril van Reno uit Léon is een fantastische accessoire, en ook voor niet-huurmoordenaars is zijn jas zeer aantrekkelijk (al moet je misschien even zoeken voor je weet in welke zak je je stiletto/mobieltje hebt opgeborgen ). De hoed van Oldman uit The Fifth Element ziet er waterdicht uit, heel praktisch in ons klimaat. Sommige kleren van Ian Holm lijken, op een nogal deftige, Britse manier, zeer comfortabel. Alleen die kleren van Chris Tucker, die draagt waarschijnlijk niemand. Het moet natuurlijk niet te gek worden.

The Fifth Element is woensdag, 20 maart om 20.30 uur te zien op RTL 7

Léon is woensdag, 20 maart om 23.10 uur te zien op RTL 7

Meer columns van De Bankzitter over het filmaanbod op tv