nieuwe site?

Dit weekend op tv

Tips van De Bankzitter

Jelle Schot ,

Onder de interessante films van dit weekend bevinden zich twee absolute meesterwerken, die steevast hoge ogen gooien in de 'beste films aller tijden'-lijstjes. En natuurlijk veel aandacht voor het einde van de Tweede Wereldoorlog, zeventig jaar geleden.

Lore
Voor wie nog niet volledig is afgestompt door al het filmische oorlogsleed van de afgelopen dagen, zendt Canvas op vrijdag het wonderschone Lore uit. Een aangrijpend oorlogsdrama en roadmovie in één, over een veertienjarig Duits meisje (blond haar, blauwe ogen) dat vlak na de oorlog haar broertjes en zusje in veiligheid moet brengen. Een helletocht van Beieren naar Hamburg, zonder vals sentiment en zonder duidelijke daders en slachtoffers.

Ster van de film is zonder meer de 17-jarige debutante Saskia Rosendahl, die titelpersonage Lore in het begin nog neerzet als een een baken van Arische onverzettelijkheid, maar wier overtuiging langzaam maar zeker toch aan het wankelen wordt gebracht. In een interview met CinemaTV liet de Australische regisseuse Cate Shortland (1968 ) weten dat ze Rosendahl in eerste instantie te mooi vond voor de rol. En te Arisch, waardoor de jonge actrice in het buitenland nog altijd geregeld de nazigroet krijgt toegeworpen.

Vertigo


Zaterdag bij de BBC: Alfred Hitchcocks klassieke meesterwerk Vertigo (1958). Aanvankelijk werd de psychologische thriller, met James Stewart in de hoofdrol als rechercheur met hoogtevrees, niet heel enthousiast ontvangen. En dat is ook eigenlijk best begrijpelijk: ondanks een aantal fantastische scènes en een onvergetelijke Kim Novak rammelt het verhaal aan alle kanten. En het slot is volstrekt ongeloofwaardig. 



Met name collega-genie Orson Welles, die Hitchcock ooit wegzette als man die al lang voor zijn dood seniel was geworden, was geen groot liefhebber van de film. En toch is Vertigo door de decennia heen komen bovendrijven als de meest bejubelde film van de Britse 'master of suspense'. Sinds 2012 prijkt de film zelfs bovenaan de prestigieuze ' greatest films of all time'-poll van tijdschrift Sight & Sound. Als opvolger van, jawel, Orson Welles' Citizen Kane.

Zeven voorbeelden van het befaamde 'Vertigo-effect'

Taxi Driver

Eveneens zaterdag op tv ( gelukkig niet op hetzelfde tijdstip): Martin Scorseses Taxi Driver. Nog zo'n film die je kan blijven kijken. Beroemd natuurlijk vanwege Robert De Niro's iconische rol als eenzame Vietnamveteraan en taxichauffeur Travis Bickle, en die ene onvergetelijke scène waarin De Niro een gesprek met zijn eigen spiegelbeeld voert. Talloze malen nagedaan, zoals recent nog in de openingsscène van de Nederlandse 'gangsterfilm voor kinderen' De Boskampi's.

Maar eigenlijk alles is goed aan Taxi Driver. Zoals de prachtige fotografie van cameraman Michael Chapman die, in de woorden van wijlen filmcriticus Rogert Ebert, de gele taxi opvoert als 'het schip waarmee Bickle de onderwereld in vaart'. En ook geweldig: de heerlijk naargeestige soundtrack van componist Bernard Herrmann, die eerder al de muziek schreef voor Vertigo en Citizen Kane.


OOK DE MOEITE WAARD:



VRIJDAG

Le père de mes enfants, NPO 2, 23:30
Swingers, BBC1, 01:00



ZATERDAG

Buried, SBS 9, 20:30

De maagd van Gent, NPO 2, 23:40

VOOR DE LIEFHEBBER…    

Het Bombardement, de comebackfilm van regisseur Ate de Jong en het debuut van zanger Jan Smit als acteur. Tot woede van cast en crew werd de film door de vaderlandse pers finaal de grond ingeschreven. Onze recensent Jan Pieter Ekker was nog redelijk mild: 'In tegenlicht badende bakvissenromantiek en digitale explosies, dichtgesmeerd door een overdaad aan violen op de soundtrack'.